BLYTUNGT: Anselm Kiefers blybokhylle veier 24 tonn til sammen, hver plate er på 300 kilo. Foto: Anita Arntzen / Dagbladet
BLYTUNGT: Anselm Kiefers blybokhylle veier 24 tonn til sammen, hver plate er på 300 kilo. Foto: Anita Arntzen / DagbladetVis mer

Første kunstverk i nye Astrup Fearnley: 24 tonn bly

Det første verket er offisielt installert på det nye Astrup Fearnley-museet på Tjuvholmen i Oslo.

To måneder før det nye Astrup Fearnley-museet åpner på Tjuvholmen den 29. september i år, har museumsdirektør Gunnar Kvaran og resten av personalet begynt å flytte kunstsamlingen over fra de gamle lokalene i Kvadraturen. Det skjer to uker etter at museet ble truet av at det brant i kontorseksjonen.

Det er ikke noe Oseberg-skip Gunnar Kvaran skal flytte. Og kunsten skal ikke reise lenger enn fra Kvadraturen til Tjuvholmen. Men du må ikke dermed tro at Kvaran har tatt lett på jobben med å flytte den 24 tonn tunge «Kiefer-hylla».

Flyttekunst - Vi begynte med Kiefer-hylla, for vi tenkte det var det mest kompliserte å flytte, sier Kvaran.

Anselm Kiefers «Zweistromland/The High Priestess» er en bokhylle med bøker i bly. Den veier 24 tonn til sammen, mens hver bok i seg selv ligger rundt 300 kilo. Flytteprosessen har mildt sagt vært omstendelig.  

Ekspertmontør - Vi har snakket masse med kunstneren selv, det er veldig viktig for oss. Disse kunstnerne har sine meninger, også kan de jo alt om installasjon, sier Kvaran.

De måtte hanke inn verdens fremste ekspert på å montere Kiefers bokhyller (han har laget flere), Karl Weisenberg, for å gjøre selve monteringsarbeidet. Men det har gått smertefritt for seg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi hadde trodd at det skulle ta minst en to-tre uker å først demontere, så montere hylla. Men det gikk på seks dager, sier en fornøyd Gunnar Kvaran.

-Definerende verk Kvaran sier at bokhylla er en av tre definerende verk for kunstmuseet — ved siden av Damien Hirsts ku bevart i formalin, «Modern Child Divided», og Jeff Koons' porselensskulptur «Michael Jackson and Bubbles», av popstjernen og hans ape.

Kiefers kunstverk er ment å lede tankene hen mot sivilisasjonens vugge — Mesopotamia, og de tapte bibliotekene der. Det er et monumentalt verk om historien, og måten historien skrives på. Hver blybok på utstilling har sin korresponderende papirversjon i arkivet til Astrup Fearnley — verket fungerer altså ikke som bibliotek kun i billedlig forstand. Versjonen i Astrup Fearnley-samlingen er den første han noensinne lagde.

-Utopien blir virkelig Kunstmonteringen fortsetter nå i full fart frem mot den offisielle åpningen. Gunnar Kvaran synes det gjør godt å se verket i sine nye omgivelser.

SNART VIRKELIG DRØM: Direktør for Astrup Fearnley Museet, Gunnar B. Kvaran viser oss Kiefer-hyllen som er det første verket som er montert i det nye museet. Foto: Anita Arntzen / Dagbladet
SNART VIRKELIG DRØM: Direktør for Astrup Fearnley Museet, Gunnar B. Kvaran viser oss Kiefer-hyllen som er det første verket som er montert i det nye museet. Foto: Anita Arntzen / Dagbladet Vis mer

- Nå skal den kanskje stå sånn i flere år, nei, flere hundre år! Kunstmuseer har en tendens til å bli værende en stund, sier Kvaran.
- ... men nå som vi har oppdaget hvor lett det er å flytte hylla får vi kanskje begynne å låne den ut, sier Kvaran spøkefullt.
 
Kvaran føler sterkere og sterkere på at det nye museet snart skal bli hans arbeidsplass. Det arkitektoniske landemerket tegnet av Renzo Piano forventes å få opp besøkstallene til museet til et sted mellom 150-200 000 i året.

- Det har vært en abstraksjon, en utopi, at det er her vi skal jobbe. Men med Kiefer montert er vi definitivt på vei.      

VANNPERLE: Det nye Astrup Fearnley-museet sett fra vannet. Foto: Astrup Fearnley-museet.
VANNPERLE: Det nye Astrup Fearnley-museet sett fra vannet. Foto: Astrup Fearnley-museet. Vis mer