Førstepris til Malick

Det var ingen stor overraskelse at Terrence Malicks «Den tynne røde linjen» i går vant Gullbjørnen for årets beste film ved Filmfestivalen i Berlin. Alt 12. mars kommer den på norske kinoer.

Malicks bredt anlagte anti-krigsfilm var på forhånd tippet som en av kandidatene, sammen med John Maddens «Shakespeare in Love», med 13 Oscar-nominasjoner på baklomma og en stjernespekket rolleliste.

Men Berlin-juryen, ledet av den spanske skuespilleren Angela Molina, var enstemmige i sin dom.

Sølvbjørnene

I tillegg til Gullbjørnen deler Berlin-festivalen ut en rekke Sølvbjørner. Disse gikk i år til følgende filmer:

  • Søren Kragh-Jacobsens «Mifunes siste sang», den tredje av de danske Dogme-filmene.
  • «Shakespeare in Love» for dets manus av Marc Norman og Tom Stoppard.
  • StephenFrears fikk Sølvbjørn som beste regissør for westerndramaet «The Hi-Lo Country» med Woody Harrelson og Patricia Arquette.
  • David Cronenberg, i Berlin med «eXistenZ», fikk spesialpris for fremragende, kunstnerisk arbeid.
  • Sølvbjørn for beste kvinnelige skuespiller ble delt mellom Juliane Koehler og Maria Schrader for innsatsen i tyske «Aimee og Jaguar».
  • Michael Gwisdek mottok en bjørn som beste mannlige skuespiller i en annen tysk film, «Nachtgestalten».

FIPRESCI, det internasjonale kritikerlaget, ga sin hovedpris til franske Bertrand Tavernier og hans sosialrealistiske drama «Det begynner i dag».

Og at akkurat denne filmen ikke ble tildelt en eneste bjørnepris, er nok det eneste overraskende for en del deltakere på filmfestivalen.

Grei dom

Men det er lite å si på juryens dom hva Terrence Malick angår. Med sin kontrastfylte veksling mellom brutale krigsscener og vakker natur, mellom refleksjoner og personlig drama, er den et høyst særegent, amerikansk epos.

Nå hevder onde tunger at det alltid hjelper å møte opp personlig på festivaler for å sikre seg en utmerkelse. Malick stakk da også så vidt innom, mens oppmøtet altså ikke hjalp John Madden til annet enn en manuspris for «Shakespeare in Love».

Om det er en pekepinn for Oscar-utdelingene neste måned skal være usagt, men nettopp manuset er i hvert fall noe av det beste ved denne publikumsslageren - også den med norsk premiere 12. mars.

De amerikanske bidragene er så å si garantert visning i Norge, forhåpentlig gjelder det også Tony Buis skildring av sitt fødeland Vietnam, «Three Seasons».

Men det bør være rom for annet på våre kinoer, for eksempel Tavernier og Claude Chabrols film nummer 51, «Løgnens farge», eller Thomas Vincents «Karnaval» - hedret med debutpris i Berlin i går.

For øvrig er det grunn til å merke seg at tysk film er tilbake på banen. De prisbelønte er bare to av flere som ble presentert.