Forsvarer skandale-reklame

Johnny Depp mener Dior-reklamefilm, som ble anklaget for å være rasistisk, er blitt misforstått.

- MED STOR RESPEKT: Reklamefilmen for parfymen «Sauvage», med representasjoner av amerikanske urfolk, er laget med stor respekt, sier filmstjerna Johnny Depp. Han spilte i filmen, som i forrige uke ble stoppet. Foto: NTB scanpix
- MED STOR RESPEKT: Reklamefilmen for parfymen «Sauvage», med representasjoner av amerikanske urfolk, er laget med stor respekt, sier filmstjerna Johnny Depp. Han spilte i filmen, som i forrige uke ble stoppet. Foto: NTB scanpixVis mer

Dior ønsket å lage en «en autentisk reise dypt inn i urfolkets sjel» med reklamefilmen for parfymen «Sauvage». Men både urfolk og andre reagerte kraftig på motegigantens framstilling av urfolket i et klipp fra filmen.

Etter de kraftige reaksjonene bestemte motehuset seg for å trekke reklamen i slutten av august.

Nå går filmstjerna Johnny Depp, som frontet reklamefilmen, ut og forsvarer den. Det skriver The Hollywood Reporter.

- Misforstått

Depp mener filmen ble misforstått, siden bare et lite klipp fra den fulle filmen, kalt «We are the land», som folk fikk se.

- En teaser er åpenbart bare en veldig konsentrert versjon av bildene fra filmen, og det var innvendinger mot teaseren. Filmen har ikke blitt sett, sier Depp.

I teaseren kunne man se Depp vandre gjennom ørkenen mens amerikanske urfolk danser krigsdans i tradisjonelle antrekk, blant annet hodeplagg med fjær. En kvinne følger etter mens Depp går mellom røde fjell. Filmstjerna spiller også gitar.

- Videoen er både fornærmende og rasistisk. Jeg skjønner ikke at noen tror at en slik video kan bli godt mottatt i 2019, skrev Crystal Echo Hawk, daglig leder for foreningen IllumiNative, som jobber for å endre folks fordommer om amerikanske urfolk, på Twitter.

Flere reagerte også på bruken av navnet «Sauvage», som betyr vill eller villmann på fransk.

TATT NED: Klippet fra reklamefilmen for parfymen «Sauvage» fikk ikke lang levetid, etter at det kom en rekke reaksjoner på hvordan den framstilte amerikanske urfolk. Foto: Skjermdump fra reklamefilmen
TATT NED: Klippet fra reklamefilmen for parfymen «Sauvage» fikk ikke lang levetid, etter at det kom en rekke reaksjoner på hvordan den framstilte amerikanske urfolk. Foto: Skjermdump fra reklamefilmen Vis mer

- Laget med respekt

Depp framholdt imidlertid, da han snakket om reklamefilmen under Deauville Film Festival, at det aldri lå noen uærlige intensjoner bak

- Filmen ble laget med stor respekt for urfolk, ikke bare i nord-Amerika, men over hele verden. Det er synd at folk kastet seg på og kom med disse innvendingene. Men deres innvendinger er deres innvendinger, sier Depp.

Han legger til at filmteamet jobber med de som er blitt støtt av filmen for å komme fram til en løsning. Depp sier nemlig at det ikke er tatt noen endelig avgjørelse rundt filmens framtid.

- Ideen er så ren som den noensinne har vært, så vi vil komme fram til en enighet så alle er fornøyde, sier

Organisasjoner for urfolk har vært involvert i utarbeidelsen av filmen, har Dior tidligere forklart, ifølge The Guardian.

- Filmen er laget i samråd med organisasjoner for det amerikanske utfolket, med formål om å bevege seg bort fra klisjeene for å unngå et misledende bilde av det amerikanske stammefolket.