Bjørn Eidsvåg

Forsvarer skravling: - I festivalenes DNA

Bjørn Eidsvåg mener det må være greit å la praten gå på festival.

ENGASJERER SEG: Bjørn Eidsvåg har kastet seg over tastaturet for å ytre sin mening om festivalgjengere som snakker mer enn de lytter. Foto: Anita Arntzen / Dagbladet
ENGASJERER SEG: Bjørn Eidsvåg har kastet seg over tastaturet for å ytre sin mening om festivalgjengere som snakker mer enn de lytter. Foto: Anita Arntzen / DagbladetVis mer

I sommer har Dagbladet publisert en rekke saker om snakkesalige konsert- og festivalgjengere.

Artikkelserien ble utløst av Led Zeppelin-vokalist Robert Plants krasse utspill mot Bodø-publikummere i slutten av juni, da han så seg nødt til å be pratmakere i baren om å «holde kjeft».

Musiker Unni Wilhelmsen gikk seinere hardt ut mot norske festivalpublikummere, som hun stemplet som «beryktet» i det internasjonale artistmiljøet.

Eidsvåg forsvarer festivalgjengere

Denne uka har skravling på konsert igjen blitt aktualisert. Flere musikkanmeldere river seg nemlig i håret over pratmakere på Øyafestivalen, deriblant vår egen Mathias Rødahl, som tydde til tittelen «Men, så hold kjeft, da!» i sin anmeldelse av James Blake - med adresse til «et respektløst publikum».

TAR PUBLIKUM I FORSVAR: Bjørn Eidsvåg. Foto: Anita Arntzen / Dagbladet
TAR PUBLIKUM I FORSVAR: Bjørn Eidsvåg. Foto: Anita Arntzen / Dagbladet Vis mer

Nå kaster Bjørn Eidsvåg seg på debatten, skriver VG.

I et innlegg på sin private Facebook-side har den folkekjære artisten skrevet et forsvar for festivalpublikummerne som velger å la skravla gå:

- Festivalsnakking ligger i festivalenes DNA: Publikum er primært festivaldeltakere, ikke konsertgjengere, og skal helst benytte seg av alle festivalens tilbud. Man inviteres først og fremst til sosialisering, spising og drikking med musikk som et gøyalt bakteppe, helt til deres favoritt står på scenen. Det vet alle vi som spiller på festivaler og det er helt greit, skriver Eidsvåg ifølge VG.

Han skriver videre at konsertsaler, og ikke festivalscener, er rett arena dersom artister skal være «garantert et lyttende publikum som er der for å høre akkurat oss».

Bjørn Eidsvåg opplyser via sin pressekontakt at han ikke har noen kommentar til saken ut over Facebook-posten.

- Norge er beryktet

Eidsvågs utspill står i skarp kontrast til Facebook-innlegget kollega Unni Wilhelmsen publiserte for en drøy måned siden.

- Beskjed til sommerens norske festivalpublikum: Dette har vi «slitt med» i Norge i de snart 25 åra jeg har holdt på, skrev Di Derre-gitaristen og musikeren.

Wilhelmsen hevder at forstyrrende prating under konserter «forekommer mye mer i Norge enn i andre land»:

- Dette er et spesielt og sært trekk ved norsk festivalpublikum, og det er pussig at man har såpass dårlig økonomisk sans, mangel på selvinnsikt, høflighet og edruskap at man her på berget bråker bort sin egen, dyre musikkinvestering, og også saboterer andres musikkopplevelse.

Wilhelmsen skriver videre at konsertpratere ikke bare ødelegger for alle andre som har kjøpt billett.

- Dere får forbildene deres til å advare hverandre mot å spille i Norge. Jeg har vært vitne til det mange ganger, og Norge er beryktet.

Bernhoft: Artister har ansvar

Også Seigmen-gitarist, operasanger og ivrig konsertgjenger Marius Roth Christensen mener det eksisterer en ukultur i Norge.

- Det er et stort problem på mange konserter. Jeg skjønner det på festivaler, der det er litt mer folkehav. Men at du på en klubbscene der du har kjøpt billett, står i halvannen time og prater med sidemannen, forundrer meg, sa Roth Christensen i juli.

Jarle Bernhoft påpekte at artistene må ta noe av ansvaret på sin kappe, og at det er utøvernes ansvar «å gjøre noe helt fantastisk» fra scenen:

- Når for eksempel Malin Pettersen synger, blir folk gjerne musestille.