Forsvaret har nylig publisert en ny reklamefilm for visning over det ganske land, som ledd i deres rekrutterings- og omdømmekampanje for 2013. Tom Oscar Ovind, sjef ved Forsvarets mediesenter, uttaler at den nye kampanjen har målsetting om å utfordre folks oppfatning av Forsvaret, samtidig som oppgavene Forsvaret er satt til å løse blir forklart.
Reklamefilmen i seg selv kan i liten grad anses som direkte informativ - det er ei heller neppe dets primære mål, men etter tilbakemeldingene å dømme, lykkes den i sitt mål om å engasjere. En rekke nordmenn deltar nå aktivt i sosiale medier gjennom kampanjen #verdtåforsvare, der man gjennom påminnelsen om at det er mye som er fint i dette landet, oppfordres til å sende inn bilder av det man synes bør forsvares.
Så langt samsvarer de publiserte innsendte bidragene med Forsvarets egen kampanjepresentasjon. Reklamefilmen spiller effektivt på det nasjonalromantiske i oss: gjenkjennelige bilder av majestetiske norske fjell, den regntunge, men likevel så etterlengtede sommeren eller fisking fra ei brygge i nord. Den overrasker seeren når det avsløres at det ikke er en reklame for Turistforeningen eller norskprodusert ost. Den er for «Forsvaret: For alt vi har. Og alt vi er.»
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger