Forsvarets Gullfisken-kandidat får refs

- Vi minner folk på at vi har mye i Norge det er verdt å ta vare på, sier Forsvaret.

- Reklamefilmen viser et endimensjonalt og derfor misvisende bilde av hva et liv i forsvaret tjener til. Jeg mener dette er propaganda, sier Hedda Langemyr, daglig leder i organisasjonen Norges fredsråd.
 
- Bevisst desinformasjon Hun er svært kritisk til forsvarets nye reklamefilm, «For alt vi har. Og alt vi er», som i kveld kan vinne «Gullfisken» for årets beste reklamefilm.

Filmen viser storslåtte bilder av norsk natur og nordmenn over hele landet, og åpner med spørsmålet «Hva er det fineste vi har i dette landet». Den avslutter med tekstplakaten «Forsvaret. For alt vi har. Og alt vi er»

Langemyr mener at videoen på ingen måte gir et sannferdig bilde av hvordan Forsvaret jobber.

- Når produktet faller så langt fra stammen vil jeg si det er bevisst desinformasjon, som forvirrer unge kvinner og menn til å tro at Forsvaret bare jobber med å beskytte fjorder, fjell, nordmenn og verdiene i samfunnet vårt. Prioriteringene i Forsvaret viser det motsatte, sier hun og fortsetter:

- Siden begynnelsen av 2000-tallet har forsvaret gjennomgått en graverende omstilling fra å være et bredt folke- og territorialforsvar, til å bli et profesjonalisert innsatsforsvar som i stor grad fungerer som et sikkerhetspolitisk verktøy i Nato-operasjoner i utlandet.

- Kamuflerer debatten Karl-Frederik Tangen, førstelektor ved Markedshøyskolen, er heller ikke positiv til reklamefilmen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Jeg får veldig kommunikasjonsavdeling-følelse av dette. At det er et reklamebyrå, ikke Forsvaret, som snakker til meg. Vi har jo sett lignende reklamefilmer mange ganger: Emosjonelt orientert, nasjonalromantisk billedbruk og en rolig stemme. Problemet her er at du like gjerne kunne bytta ut Forsvaret med melkesjokolade, sier Tangen.

Han tror filmen vil slå godt an blant folk som allerede har et positivt inntrykk av Forsvaret, men at mange vil reagere på måten Forsvaret fremstiller seg selv.  

- Jeg synes det ligner et forsøk på å kamuflere konfliktene og debatten rundt Forsvaret. Utenriksengasjementet er ikke en del av filmen i det hele tatt, og det synes jeg er litt pussig. Hvis man lurer på hva Forsvaret er og driver med, blir man ikke noe klokere, sier Tangen.

- Må se helheten Tom Ovind, sjef for Forsvarets mediesenter, kjenner seg ikke igjen i påstandene om feilinformasjon og propaganda.

- Det er viktig å se helheten i det Forsvaret kommuniserer, og det blir veldig rart å konkludere på bakgrunn av denne filmen, som er en av fire reklamefilmer vi sender for tiden. Vi ser også at filmen trekker folk inn på nettsidene våre, hvor vi presenterer både innsatsen her hjemme og operasjoner i utlandet, sier Ovind.

Han sier at hensikten med filmen er å vise hvor viktig det er for samfunnet med et velfungerende forsvar.

- Vi minner folk på at vi har mye i Norge som er verdt å ta vare på, norske verdier og interesser, og at Forsvaret er viktig for ivaretagelsen av dette, sier Ovind.

- Refleksjon Han er ikke bekymret for at reklamefilmen skal skape et vridd og feilaktig bilde av forsvaret.

- Det er helt riktig at vi har hatt en dreining fra å være et mobiliseringsforsvar til å bli et innsatsforsvar, men storparten av arbeidet vi gjør skjer innenfor landets grenser. Dessuten håper vi at filmen inviterer til refleksjon over hvorfor vi har et forsvar, og responsen tyder på at vi har truffet godt, sier Ovind.

- Ingen betenkeligheter Det er TV2 som arrangerer «Gullfisken», og en egen jury velger ut de nominerte filmene.

Rune Indrøy, kommunikasjonsdirektør i TV2, har ingen betenkeligheter med at Forsvarets reklamefilm er valgt ut.

- Vi vurderer hever eneste reklamefilm som sendes på våre kanaler opp mot norsk lovverk, og det var absolutt ingen grunn til å stoppe denne filmen, sier Indrøy.  

Dagbladet har vært i kontakt med Aagot Skjeldal, daglig leder i reklamebyrået Ernö som har laget reklamefilmen. Hun ønsker ikke å svare på kritikken, og henviser til Forsvaret.

- Propaganda: Når produktet faller så langt fra stammen, vil jeg si det er bevisst desinformasjon, sier Hedda Langemyr i Norges fredsråd. Foto: Privat
- Propaganda: Når produktet faller så langt fra stammen, vil jeg si det er bevisst desinformasjon, sier Hedda Langemyr i Norges fredsråd. Foto: Privat Vis mer