KOMMENTARER

Forsvaret får refs:

Forsvarets tillit svekkes av den skandaløse pengebruken

NH90-anskaffelsen har gått så galt at den må bli en alvorlig vekker for politikere på Stortinget og byråkrater i departementet, skriver Ola Magnussen Rydje.

Dyrebare timer: To franske landingsfartøy og et NH90-helikopter under øvelsen Trident Juncture 2018. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet
Dyrebare timer: To franske landingsfartøy og et NH90-helikopter under øvelsen Trident Juncture 2018. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Interne kommentarer: Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Publisert
Sist oppdatert

For 17 år siden, med åtte milliarder 2018-kroner i kofferten, gikk Norge til innkjøp av fjorten NH90-helikoptre, spesialdesignet og utviklet for å passe norske behov. Fregattene skulle ha seks, Kystvakta åtte. Alle skulle leveres av Nato Helicopter Industries (NHI) innen utgangen av 2008.

I skrivende stund har vi mottatt sju, hvorav seks av dem er treningshelikoptre. Resten får vi forhåpentligvis innen 2022. Når samtlige helikoptre er levert og faset inn, vil det være over to tiår forsinket.

Det er lite annet enn en skandale. Leveransen kommer så seint at de fem norske fregattene i Fridtjof Nansen-klassen vil ha seilt store deler av levetida uten NH90s viktigste ubåtjaktfunksjon om bord. Skandalen har derfor ikke bare gjort statskassa tommere, men også forsvarsevnen dårligere.

I en knusende rapport konkluderer Riksrevisjonen derfor nylig med at «Stortingets forutsetninger for anskaffelsen av NH90 og helikopterets operative evne ikke er fulgt.» Det er en alvorlig konklusjon for de ansvarlige myndigheter.

Men helikopteret er ikke bare forsinket. Det leverer også langt færre flytimer enn forventet. Bare hør hvordan det gikk med de maskinene vi hadde i 2017: Ifølge Riksrevisjonen oppnådde Forsvaret «i gjennomsnitt vel 90 timer per helikopter, mot 430 timer som opprinnelig forutsatt.»

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer