BEKYMRET: Befalets Fellesorganisasjon (BFO) mener det gir grunn til bekymring at Forsvaret nå skal bli bedre gjennom å redusere utvikling av våre ledere.Foto: Terje Pedersen / NTB Scanpix
BEKYMRET: Befalets Fellesorganisasjon (BFO) mener det gir grunn til bekymring at Forsvaret nå skal bli bedre gjennom å redusere utvikling av våre ledere.Foto: Terje Pedersen / NTB ScanpixVis mer

Debatt: Forsvaret

Forsvarskompetanse under angrep

Uten ansatte med riktig kompetanse vil ikke teknologien og nye kampsystemer gi operativ effekt. 

Meninger

Det er personellet og utdanningsinstitusjonene som bærer og videreutvikler kompetansen Forsvaret trenger. Uten ansatte med riktig kompetanse vil ikke teknologien og nye kampsystemer gi operativ effekt. Dette er en absolutt sannhet.

De viktigste elementene i militær utdanning er å utvikle forståelse for å gjennomføre dagens og morgendagens operasjoner innenfor de rammer som ligger i nasjonalt og internasjonalt lovverk, samt være i stand til å sikre trygg bruk av statens ytterste maktmiddel. I dette bildet er det avgjørende å utvikle militære ledere som har utviklet de riktige holdningene, verdiene og seg selv som leder. Dette gjøres i dag gjennom en utdanning som er praksisnær, med sterkt innslag av erfaring blant dem som tar utdanningen og i nær tilknytning til de enkelte forsvarsgrener. Denne praksisen har bevist sin kvalitet gjennom komplekse og krevende operasjoner de siste tiåra.

I langtidsplanen legges dette nå radikalt om. Forsvaret skal bli bedre gjennom å redusere utvikling av våre ledere. Det legges opp til kortere utdanningslengde, mer likhet i undervisningen og skoler som er fjernere fra praksisarenaen. I tillegg skal inntakene på krigsskolene ikke lengre basere seg på en veksel mellom dem med erfaring og inntak rett fra videregående skole. Alt dette skjer når vi vet at operasjonene i dag og i framtida vil bli mer dominert av høyteknologi og at kompleksiteten er økende. Dette bør bekymre flere enn oss.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Argumentasjonene bak er å nærme seg de sivile høyskolene gjennom å flytte all nivådannende undervisning under én ledelse. Dette kan være en god idé, men en trenger ikke samtidig endre konseptet. I tillegg argumenteres det sterkt for at dagens utdanning er for dyr, med for mange lærerkrefter per elev. Dette bildet må nyanseres. Det er liten tvil om at utdanningen av militære ledere bør være praksisnær, på samme måte som utdanning av yrker som lege, tannlege og veterinær. Ut fra det vi vet, kommer Forsvarets skoler godt ut av slik sammenlikning når det gjelder antall lærerkrefter per elev, stikk i strid med det som argumenteres fra regjeringen. I tillegg vet vi at dagens utdanning ikke er overdreven verken i lengde eller innhold, sett opp mot det som er kravet når en kommer i jobb.

Derfor blir det avgjørende at det som er skissert nå faktisk ikke gjennomføres nå. De administrative grepene som kan gjøres for å senke kostnadene kan komme raskt, men utdanningskonseptet må bevares for så å bli utredet over tid, slik også Forsvarssjefen anbefaler. De 530 millionene som skal spares kan veldig raskt bli meget kostnadskrevende både økonomisk og for omdømmet. I denne saken må det lyttes til de faglige rådene for å sikre Forsvarets kompetanse i framtida, her er det fullt mulig å gjennomføre uopprettelig skade.