- Ført bak lyset av A-pressen

De ansatte i A-pressens prestisjeprosjekt Nyhetskanalen føler seg lurt. Kanalen skulle bli Norges svar på CNN, men etter fem måneder er nærmere 40 millioner kroner brukt opp, og eierne vurderer nedleggelse.

Lørdag holder de ansatte i Nyhetskanalen et forsinket julebord. Det kan vise seg å bli gravøl isteden.

Fredag innkalles det til ekstraordinært styremøte der kanalens videre skjebne vil bli avgjort. På et styremøte i går formiddag la konsulent Jan Erik Pedersen fram en rapport om tilstanden i Nyhetskanalen. Det er fire alternativer som peker seg ut:

  • Øyeblikkelig nedleggelse
  • Fortsette som før
  • Legge om til en kommersiell underholdningsprofil
  • Bare lage nyheter for TVNorge

Skal kanalen fortsette driften, trenger man imidlertid en snarlig tilførsel av kapital, og det er det høyst usikkert om eierne er villige til å hoste opp med tanke på det pengesluket kanalen så langt har vært.

50 har sluttet

- Vi føler oss ført bak lyset av A-pressen, sier en sentralt plassert kilde i Nyhetskanalen til Dagbladet.

De ansatte ble lokket til kanalen med visjonen om et norsk CNN. De ble også lovet at kanalen kunne drive i tre år med tap.

Under et halvt år etter starten er kassa skrapt og seerne svært få. De siste målingene viser at bare 23500 følger Nyhetskanalens sendinger, til tross for et seergrunnlag på 400000 Oslo-borgere.

Nyhetskanalen begynte friskt med rundt 130 medarbeidere i august. Nå har 50 mann forlatt skuta, og de som er igjen, er i krisestemning.

Reklamefri

- Vi er fortvilte, sier klubbleder Ole Christian Tronstad. Han og de andre i redaksjonen fikk de første signalene om at de var på vei utfor stupet i november, bare tre måneder etter sendestart.
- Ambisjonsnivået i Nyhetskanalen har aldri stått i stil med det økonomiske grunnlaget. Det har ført til at budsjettene har sprukket så det ljomer, forklarer Tronstad. Inntektene i kanalen har vært minimale. Dagbladet får opplyst at kanalen hadde så lite som én million kroner i reklameinntekter i løpet av 1997. Over en treukersperiode var Nyhetskanalen helt reklamefri. Blant de få som har kjøpt reklameplass, er Volkswagen-importør Harald Møller AS og Dagsavisen Arbeiderbladet, begge med tunge bånd til hver sin hovedaksjonær, Møller Investor (30 prosent av aksjene) og A-pressen (40 prosent).

Artikkelen fortsetter under annonsen

Skandaløs administrasjon

- Det har ikke vært orden på markedsføring og reklamesalg. Det må ledelsen ta på sin kappe. Når folk sier at det har vært en skandaløs administrasjon her i kanalen, så er jeg ikke uenig i det, uttaler Tronstad, som også kritiserer A-pressen for hastverk i forbindelse med lanseringen av Nyhetskanalen. Av hensyn til den spente situasjonen i kanalen er medarbeiderne forsiktige med å stå fram og si hva de mener, men fra anonyme kilder får Dagbladet opplyst at det er gjengs oppfatning blant de ansatte at A-pressen ikke visste hva de drev med da de startet Nyhetskanalen. Som eksempler på inkompetanse trekkes følgende punkter fram:

  • Reklamespottene har vært altfor høyt priset
  • Kanalen har nesten ikke vært markedsført
  • Distribusjonen har vært for dårlig
  • Avtalen med TVNorge har gitt inntekter på rundt 20 millioner per år, men over halvparten har gått rett ut igjen.

Innrømmer feilsteg

Nyhetskanalens administrerende direktør Hans Kristian Amundsen innrømmer at kanalens reklame har vært for høyt priset, og at både markedsføringen og distribusjonen har vært for dårlig.

- Men nå jobber vi for å finne løsninger, blant annet gjennom å øke distribusjonen til det dobbelte, sier Amundsen, som ikke vil kommentere påstandene om at de ansatte føler seg ført bak lyset.

Først trenger kanalen kapital. Mye kapital.

Møller Investors Jon Pran vil ikke svare på om han er villig til å skyte inn ny kapital i Nyhetskanalen.

A-pressens Tor Andersen var i går kveld ikke villig til å kommentere den kritiske situasjonen i Nyhetskanalen.

Velter kanalen, kan det bety slutten på A-pressens tv-eventyr.