Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Fortelleren Russell

At Tom Russell aldri er blitt stjerne i USA, sier mer om vilkårene for gode sangere og låtskrivere der enn om ham selv.

CD: «Modern Art» er tematisk noe i slekt med country- og folkartistens kanskje beste utgivelse, «The Man From God Knows Where» (1999), konseptalbumet som tar for seg den norske og irske innvandringen til USA. Men «Modern Art» består av både originalmateriale og coverlåter, som Emmylou Harris' «The Ballad Of Sally Rose» og Dave Alvins «Bus Station».

Plata åpner og slutter nakent, med en varm hyllest til baseballspilleren Mickey Mantle, «The Kid From Spavinaw», og Nanci Griffiths «Gulf Coast Highway», en av tre duetter med Nanci. Som Michael Smiths «The Dutchman» viser de sangeren Russell på sitt beste: en dyp fortellerrøst med et sparsommelig akkompagnement.

Men plata er noe ujevn. Helt på siden havner Russells snodige hyllest til bokseren Muhammad Ali i en Jimmy Buffett-aktig, karibisk toneprakt, for øvrig ikke uten sting: linja «No Vietcong ever called me nigger/ no son enlisting ever called me a quitter» refererer til da Ali mistet bokselisensen fordi han nektet å kjempe i Vietnam.

Rockeren «Racehorse Haynes» og rockabilly-inspirerte «Tijuana Bible» faller også litt utenfor, mens Charles Bukowskis «Crucifix In A Death Hand» og Warren Zevons «Carmelita» er vevd sammen til en snaut sju minutter lang, fascinerende snakkesang.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media