BEDRE TV: Ingen protesterer på at NRK Drama lager semisåpeopera i strikkejakke. Men det kan gjøres himla mye bedre enn «Hjem». Her er hovedrolleinnehavnerne Heidi Ruud Ellingsen (t.v.), Jannike Kruse og Kaia Varjord under innspillingen i Vestfossen. Foto: Torbjørn Katborg Grønning / Dagbladet.
BEDRE TV: Ingen protesterer på at NRK Drama lager semisåpeopera i strikkejakke. Men det kan gjøres himla mye bedre enn «Hjem». Her er hovedrolleinnehavnerne Heidi Ruud Ellingsen (t.v.), Jannike Kruse og Kaia Varjord under innspillingen i Vestfossen. Foto: Torbjørn Katborg Grønning / Dagbladet.Vis mer

Fortellingsfabrikken

NRK Dramas kritikere etterlyser ikke smalere serier, men bedre. Det er et rimelig krav.

Skal man kunne kreve og forvente originalitet og kvalitet av sterkt omstridte NRK Drama? Ja, vil de fleste mene. Nei, mener øyensynlig doktorgradsstipendiat Gry Cecilie Rustad. Fredag skrev Rustad et innlegg i Dagbladet der hun mente den amerikanske kvalitetskanalen HBO, som står bak serier som «Sex and the City», «Sopranos», «The Wire» og «True Blood» og ofte trekkes frem som ideal, ikke kan tjene som forbilde for NRK Drama.

Rustad skriver at de nyskapende amerikanske seriene bevisst henvender seg til et kresent mindretall av befolkningen og dermed når et svært snevert seersegment, og advarer mot å gå inn for det samme i Norge.

Men det er ingen som forventer at en allmennkringkaster som NRK skal kopiere repertoaret til en spesialisert kanal som HBO. Men det forventes, med rette, at lisensfinansierte NRK Drama skal tilby gode fortellinger både for bredde og nisje. Å være allmennkringkaster betyr ikke å sikte mot minste felles multiplum, alltid. Det innebærer å ha noe både for de mange og for de få, for de som vil adspredes og de som vil utfordres. Mange tv-seere tilhører da også begge kategorier, på forskjellige tidspunkt.

NRK Drama har også slike forventninger til seg selv. Det har lenge vært en uttalt ambisjon for dem å være med å konkurrere om internasjonale priser, og, vel, da er det der lista ligger. Selvsagt kan ikke NRK Dramas budsjetter måle seg med de til HBO og BBC, men penger er som kjent ikke alt i verden, og særlig ikke i denne. Å finne gode ideer og sette dem ut i livet på en kompetent måte handler mer om å ha de riktige fem folka i et rom enn de gale tredve. For den som vil lage et produkt av høy kvalitet, er det naturlig å skjele til de beste, og se om det er noen triks å plukke opp.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kritikere blir ofte møtt med en misforstått oppfatning om at de egentlig kritiserer en hel sjanger eller en hel type fortelling når de har innvendinger mot et enkeltprodukt, men det er uvant å støte på denne fordommen hos en forsker. Rustad synes å tro at kritikken mot NRK bunner i at bransjefolk og blaserte kritikere egentlig bare vil ha krevende kvalitetsprodukter, at de ønsker seg tilbake til Fjernsynsteatrets frenetiske glansdager og fnyser av kose-tv som «Himmelblå» og «Hjem». Slik er det ikke. En kritiker skal og må vurdere en fortelling opp mot fortellingens egne mål og ambisjoner.

Det er viktigere at en krimserie er spennende enn at den lærer deg noe nytt om livet, det er viktigere at en barne-tv-satsning er inkluderende og tilgjengelig for de små enn at den stimulerer de voksne — selv om det er mulig å få til begge deler. Ingen har problemer med at NRK Drama lager semisåpeopera i strikkejakke til sedate søndagskvelder. Men også semisåpeoperaer kan, på sine premisser, gjøres godt eller dårlig. Og det kan gjøres inn i hampen mye bedre enn «Hjem».

For når man skal vurdere hvor god eller dårlig en fortelling er, er kriterier og sjangerforventninger bare én av parameterne. Å dele tv-serier inn i nisje og bredde tar oss bare et stykke på vei. Og vurderingene kritikere og tv-seere gjør, spørsmålene de stiller seg, er ikke så helt ulike. Tror jeg på dette? Er denne verdenen så overbevisende laget at den får meg til å glemme at jeg sitter i min egen stue, gjør den meg spent, engasjert, nysgjerrig, myk om hjertet? Og da er det samme hva slags sjanger det er snakk om: Hvis svarene på disse spørsmålene er nei, for ofte, hos for mange, har produsenten et problem. Og det har vært litt for mange nei-svar i møte med norske tv-serier de siste årene.