Fortere på fortet

«Fangene på fortet» og «Wesenstund» var tilbake på skjermen søndag.

Så kom «Fangene på fortet» tilbake på TV3. Denne sjørøverleken på liksom-øya Fort Boyard, som i sin tid var en suksess på svenske TV-skjermer, men som nordmenn ikke helt tok til seg. Seeroppslutningen i forrige omgang for TV3 var ikke særlig hyggelig, snaue 100000 seere på hver episode. Det er færre enn Erling Lægreid har på utpust i NRKP2.

Standupere

Konseptet på Fort Boyard var det samme i går som vi kjenner fra før. En håndfull norske kjendiser i alderssegmentet pluss-minus tretti var fløyet inn for å gjennomføre «våghalsstykker» og løse gåter på hollywood-kulissen Fort Boyard utenfor kysten av Frankrike. Atmosfæren er litt Alexandre Dumas, med skumle skrekkabinetter og praktiske konkurranser utenfor tigerbur. Norske standupkomikere utgjorde gårsdagens konkurranseteam. De er nok egentlig morsommere med ferdigskrevne manus på tilforlatelige puber i Oslo (får vi håpe), men de klarte seg stort sett bra, og alt i alt gjorde Rune Andersen, Jonas Rønning & Co en god jobb for den kommersielle TV-kanalen TV3.

«Fangene på fortet» var kjappere redigert og gjennomført enn vanlig i går. Det gjorde konkurransen litt mer spennende som fjernsynsunderholdning, og det gjorde at Nils Ole «jeg-tjener-så-dårlig-på-Nathional-skjønner-dere» Oftebro ikke ble så altoverskyggende i programlederrollen. Men om TV3 når flere seere med dette, er heller uvisst. Kanskje er heller ikke det poenget. Men snarere at TV3 klarer å bygge seg en kjendisstall av «Fangene på fortet»-deltakere som kanalen kan få glede av på lengre sikt.

Hyggefaktor

Fra toppen av SAS-hotellet i Oslo var Rolv Wesenlund tilbake med sin «Wesenstund» på TVNorge. Dette er TV med høy hyggefaktor, selv om jeg vil gjenta min kritikk fra tidligere: Wesenlund er for sleivete og upresis når han stiller sine gjester spørsmål. I går var en av gjestene Kåre Valebrokk. Det ble mye snakk om korrekt norsk, mindre om det som er programlederens problem; at han ikke snakker til sine gjester når han først snakker med dem.

Men at «Wesenstund» er tilbake på TVNorge, er en klok beslutning av programledelsen. Det styrker kanalens image av å være noe annet enn en avspillingsmaskin for billige amerikanske serier.

Ellers anbefales «Newton» på NRK1. Dette er populærvitenskap for ungdom i beste folkeopplysningstradisjon, moderne tilrettelagt og spennende fortalt.