SKOLE: Kunnskapsminister Solhjell (SV) leverer en rørende historie om det nye formålet med skolen (Dagbladet 5.12.) - til tross for at regjeringen har klart å radbrekke det samlende forlaget fra Bostad-utvalget som Den norske kirke og livssynsminoritetene klarte å enes om.
I stedet for å benytte seg av sitt flertall på Stortinget skuffer regjeringen med å gi etter for opposisjonens krav om en sterkere referanse til kristen og humanistisk arv. Resultatet av det forliket som blender Solhjell, er at vi nok en gang har et formål som favoriserer majoritetsreligionen.
Mens Bostad-utvalget lot skolens verdigrunnlag bestå av fellesverdier vi kan enes om på tvers av religiøse og livssynsmessige skillelinjer, demonstrerte opposisjonen sin respekt for det pluralistiske samfunn ved å plassere de kristne og humanistiske verdier foran rekken av fellesverdiene. Nå heter det at: «Opplæringa skal byggje på grunnleggjande verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet (...).» Endringen fører til at det ikke er fellesverdiene som utgjør skolens verdigrunnlag, men grunnleggende kristne og humanistiske verdier. Fellesverdiene som i Bostad-utvalgets forslag var kjernen i verdigrunnlaget, er nå redusert til bare å være eksempler på kristne og humanistiske verdier.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger