REDUKSJON:  Bompengeandelen er redusert, skriver Ketil Solvik-Olsen. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix
REDUKSJON:  Bompengeandelen er redusert, skriver Ketil Solvik-Olsen. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpixVis mer

Samferdsel og vei

- Fortsatt kamp mot bompenger

Stortingsflertallet har stoppet regjeringens forslag.

Meninger

I regjeringens forslag til Nasjonal transportplan (NTP) kommer det en kraftig satsing på vei. I kontrast til tidligere transportplaner kommer hele veksten fra økte statlig bevilgninger.

Vi har fått gjennomslag for å fjerne bomstasjoner på 8 veiprosjekt, og vi har kuttet takstene flere steder.

Men selv om FrP er i regjering har stortingsflertallet valgt å stoppe flere av regjeringens foreslåtte bomkutt. Det må bilistene ha i tankene når de stemmer til høsten.

Bompengeandelen er redusert fra rundt 40 % da regjeringen tiltrådde, til rundt 30 % nå. Det viser en riktig retning. Av rammen til veiinvesteringer i ny NTP, utgjør bompenger 29 prosent. Dette er en reduksjon på 6 prosentpoeng sammenlignet med inneværende NTP. Ja, faktisk er hele veksten i vår NTP et resultat av økte bevilgninger over statsbudsjettet, ikke økte bompenger.

Bladet Motor har forsøkt å skape inntrykk av at bompengenivået er høyere enn omtalt i NTP. Det er en enkel forklaring: Motor har regnet sammen prosjekter fra en 25-års periode. Altså mer enn dobbelt så lang periode som Nasjonal transportplan.

I Motors liste er både prosjekt som ble vedtatt og påbegynt lenge før dagens regjering tiltrådde, og prosjekt som kommer lenge etter 2029.

Dette er likevel et varsko til mange politikere om å være bevisst hva de holder på med. I en rekke rødgrønne byer er AP, SP, SV og MDG svært ivrige etter å innføre egne lokale bompengeringer, øke takstene i eksisterende bomringer og innføre nye bilrelaterte avgifter. De ser rett og slett på bilistene som en melkeku og et problem, og har liten respekt for privatøkonomien til folk flest.