TOK PUBLIKUM MED STORM: Cohen kjørte ei settliste nesten identisk med den fra Langesund torsdag kveld. Dette bildet er da også fra Langesund. Foto: John Terje Pedersen/Dagbladet
TOK PUBLIKUM MED STORM: Cohen kjørte ei settliste nesten identisk med den fra Langesund torsdag kveld. Dette bildet er da også fra Langesund. Foto: John Terje Pedersen/DagbladetVis mer

Fortsatte suksessen i Molde

Langesund torsdag, Moldejazz fredag - Leonard Cohen er fortsatt vår mann.

MOLDE (Dagbladet): Leonard Cohen og bandet hans tok et rekordstort Moldejazz-publikum på mer enn 11000 med storm fredag kveld.

Med ei settliste nesten identisk med den fra Langesund torsdag kveld entret veteranen den store scenen på Romsdalsmuseet på slaget 19.00, lettet galant på hatten idet følgespot'en traff ham og gikk rett inn i «Dance Me To The End of Love», omgitt av et band som så ut som søndagsskoleutgaven av The Blues Brothers.

Med de tre koristene og seks musikerne forsynte poeten/sangeren med all den støtten han trengte, også når han selv pirket på tangentene eller hektet på seg gitaren.

Da han gikk av scenen nærmere tre timer seinere, hadde publikum fått hele perleraden av sanger, fra «Suzanne» og «So Long, Marianne» til «Democracy» og «Whither Thou Goest». Det eneste savnet var «Hey, That's No Way To Say Goodbye», men gleden over det som ble spilt overgikk langt skuffelsen over det som ikke ble det.

Skåret i gleden var, også som i Langesund, lyden lengst bak på arenaen. Den var for lav, og gjorde konsertopplevelsen for deler av publikum dårligere enn den burde vært. Nærmere scenen var lyden klar og balansert, og sikret konserten plass som en av de fineste utendørs i Moldejazz-historien.