Forundret over tangofeberen

- At det er tangofeber her i Norge, forundrer alle oss i Argentina, sier gitaristen Horacio Malvacino. I 40 år spilte han med tangolegenden Astor Piazzolla.

I går fyrte Malvacino og hans argentinske medmusikanter i Piazzolla's Original New Tango Quintet opp Grieghallen under Festspillene i Bergen. De fem musikantene i bandet har til sammen vel 80 års fartstid med den legendariske Piazzolla.

Og Hector Malvacino lengst av dem alle, fra 1956 til Piazzollas død i 1992.

- Vanskelig

- Han var en vidunderlig fyr. Med en veldig spesiell form for humor. En gang puttet han en levende katt i bandoneonkassa sin og lukket den. En medmusiker kom inn i rommet, og Astor ba ham åpne opp kassen og hente instrumentet. Du kan tenke deg hvilket sjokk han fikk.

- Men som musiker var han vanskelig å jobbe med. Han var svært perfeksjonistisk og øvde i time etter time til musikken ble slik han hadde tenkt seg den.

Astor Piazzolla ble langt fra noen umiddelbar suksess i sitt hjemland. Han hadde bodd i New York i mange år og skapte enorm uro blant Buenos Aires mange tangokonservative, da han i 1954 brøt inn i tradisjonen med en radikal introduksjon: en elektrisk gitar. Og Horacio var mannen på strengene.

Drapstrusler

- Alle var vant med den akustiske, spanske gitaren, og vi fikk store problemer med de ortodokse i Buenos Aires. Det var folk som ringte meg hjem og sa de skulle drepe meg om jeg ikke sluttet å spille på den elektriske gitaren.

- Men Astor var en stor fighter og var overbevist om at han gjorde det eneste rette. Men lett var det ikke. I begynnelsen spilte vi konserter uten honorarer, bare for å få spille.

I går kveld sto naturligvis Piazzolla på programmet under kvartettens konsert under Festspillene.