Gardermoen 20151009 Finnair ankommer Oslo Lufthavn OSL med sitt nye Airbus A350 WXB fly fra Helsinki Vantaa i forbindelse med personaltrening på det splitter nye flyet, SAS har bestilt åtte a350-900 fra den franske flyleverandøren. Kommer som flight AY 659 og AY660 returnerer til «hub»en for det finske flyselskapet, som er første selskap i Europa med flytypen. Foto: Halvor Solhjem Njerve / Dagbladet
Gardermoen 20151009 Finnair ankommer Oslo Lufthavn OSL med sitt nye Airbus A350 WXB fly fra Helsinki Vantaa i forbindelse med personaltrening på det splitter nye flyet, SAS har bestilt åtte a350-900 fra den franske flyleverandøren. Kommer som flight AY 659 og AY660 returnerer til «hub»en for det finske flyselskapet, som er første selskap i Europa med flytypen. Foto: Halvor Solhjem Njerve / DagbladetVis mer

Forurenser betaler

Grønne avgifter bør utformes bedre enn den foreslåtte flyseteavgiften.

Meninger

Debatten om flyseteavgiften fortsetter. Nå er det Konkurransetilsynet som mener at avgiften kan være skadelig for konkurransen i luftfartsmarkedet.

Årsaken er at avgiften på 80 kroner som hver passasjer skal betale, vil dobles om du ved en mellomlanding må bruke to flyselskap som ikke har samarbeidsavtale.

Dette må regjeringen ta på alvor. Regjeringen og samarbeidspartiene må også gå i seg selv. Å innføre treffsikre, grønne avgifter for å vri vår atferd i mer klimavennlig retning, slik bl.a. Grønn skattekommisjon har foreslått, vil være helt nødvendig, men vanskelig å få gjennomslag for.

Da kan ikke politikerne snuble i oppløpet med lite gjennomtenkte avgifter.

Flyseteavgiften ble innført på tampen av budsjettforhandlingene da regjeringen og samarbeidspartiene måtte finne nesten ti milliarder kroner for å dekke opp for flyktningstrømmen.

Det viser den store fordelen med grønne avgifter. De kan både skaffe nødvendige inntekter, samtidig som de, om de er innrettet riktig, er treffsikre virkemidler for å redusere forurensing.

Men nøkkelordene er «innrettet riktig». Flyseteavgiften som nå er foreslått tilfredsstiller på ingen måte dette kriteriet. En avgift bør reflektere de utslippene som foregår, slik at avgiften øker med lengden på flyreisen og drivstoffet som brukes.

Avgiften har også fått kritikk for å gå utover næringslivet, distriktene og arbeidsplasser. Flere har vært redd for at en avgift vil gjøre at færre velger å fly i distriktene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ryanair sier de er redd for det samme. De truer med å forlate Rygge flyplass hvis en avgift blir innført. Resultatet er at 1000 kan miste jobben, siden Rygge ikke kan drive uten Ryanair.

Det er en drøy pris å betale for en dårlig utformet avgift. På generelt grunnlag er det imidlertid verdt å minne om at grønne avgifter både har potensial til å skape og fjerne arbeidsplasser, og at vi er nødt til å tåle at noen arbeidsplasser vil gå tapt.

Grønne avgifter skal sikre at forurenser betaler. Om det at forurenser betaler gjør at noen færre flyr og at noen færre får jobbe med luftfart, så er det en endring vi bør ønske velkommen.

Det betyr ikke at vi bør ta lett på kostnadene som påføres de som mister jobben. Grønne avgifter er kommet for å bli, men innføringen av dem bør gjøres på en forutsigbar måte som gir folk muligheten til å tilpasse både forbruk og til å finne nytt arbeid.

Det er også grunn til å vurdere kompenserende tiltak for de med lave inntekter. Flate avgifter treffer de med lav inntekt i uforholdsmessig stor grad.