LEDER

Forurenser betaler

Grønne avgifter bør utformes bedre enn den foreslåtte flyseteavgiften.

Gardermoen 20151009 Finnair ankommer Oslo Lufthavn OSL med sitt nye Airbus A350 WXB fly fra Helsinki Vantaa i forbindelse med personaltrening på det splitter nye flyet, SAS har bestilt åtte a350-900 fra den franske flyleverandøren. Kommer som flight AY 659 og AY660 returnerer til «hub»en for det finske flyselskapet, som er første selskap i Europa med flytypen. Foto: Halvor Solhjem Njerve / Dagbladet
Gardermoen 20151009 Finnair ankommer Oslo Lufthavn OSL med sitt nye Airbus A350 WXB fly fra Helsinki Vantaa i forbindelse med personaltrening på det splitter nye flyet, SAS har bestilt åtte a350-900 fra den franske flyleverandøren. Kommer som flight AY 659 og AY660 returnerer til «hub»en for det finske flyselskapet, som er første selskap i Europa med flytypen. Foto: Halvor Solhjem Njerve / Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Leder: Dette er en lederartikkel fra Dagbladet, og gir uttrykk for avisas syn. Dagbladets politiske redaktør svarer for lederartikkelen.

Debatten om flyseteavgiften fortsetter. Nå er det Konkurransetilsynet som mener at avgiften kan være skadelig for konkurransen i luftfartsmarkedet.

Årsaken er at avgiften på 80 kroner som hver passasjer skal betale, vil dobles om du ved en mellomlanding må bruke to flyselskap som ikke har samarbeidsavtale.

Dette må regjeringen ta på alvor. Regjeringen og samarbeidspartiene må også gå i seg selv. Å innføre treffsikre, grønne avgifter for å vri vår atferd i mer klimavennlig retning, slik bl.a. Grønn skattekommisjon har foreslått, vil være helt nødvendig, men vanskelig å få gjennomslag for.

Da kan ikke politikerne snuble i oppløpet med lite gjennomtenkte avgifter.

Flyseteavgiften ble innført på tampen av budsjettforhandlingene da regjeringen og samarbeidspartiene måtte finne nesten ti milliarder kroner for å dekke opp for flyktningstrømmen.

Det viser den store fordelen med grønne avgifter. De kan både skaffe nødvendige inntekter, samtidig som de, om de er innrettet riktig, er treffsikre virkemidler for å redusere forurensing.

Men nøkkelordene er «innrettet riktig». Flyseteavgiften som nå er foreslått tilfredsstiller på ingen måte dette kriteriet. En avgift bør reflektere de utslippene som foregår, slik at avgiften øker med lengden på flyreisen og drivstoffet som brukes.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer