Vi trenger bilavgifter som sikrer at forurenser betaler for kostnadene de påfører andre, som forhindrer skadelig atferd og som har tillit i befolkningen. Dagens avgiftssystem har betydelige forbedringsmuligheter, som politikerne må ta på største alvor i oppfølgingen av arbeidet til Grønn skattekommisjon.VG har i flere saker denne uka rettet søkelyset mot hybridbilene. Hybridbiler er biler som både kan gå på strøm og på bensin eller diesel. De er attraktive for flere bilister siden de har større rekkevidde enn elbiler og samtidig er mer klimavennlig enn vanlige biler, siden den kan kjøres utelukkende på strøm på den type strekninger de fleste av oss bruker bilen.
Det har myndighetene valgt å belønne ved å gi betydelige subsidier til disse bilene. Det virker. Siden i fjor er salget av hybridbiler femdoblet og utgjør nå 12 prosent av nybilsalget. Mer enn halvparten av bilene er store SUV-er. Det er ingen udelt glede.
Problemet med hybridbilene at de lover mer enn de holder. Hvor klimavennlige de er avhenger nemlig av hvor ofte bilistene lader bilen. De dataene vi har om bruksmønsteret til disse bilene tyder på at forbruket av drivstoff er tre ganger høyere enn produsentene lover og de betaler avgift for.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger