Forvaltningens enevelde

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

HEMMELIGHOLD: På sitt bord har justisministeren et forslag fra Politiets sikkerhetstjeneste, PST, om hemmelig behandling av utlendingssaker. Forslaget vakte oppmerksomhet da det ble kjent, og det er for alvorlig til å bli glemt. Hva skjer med et demokrati som flytter avgjørelser fra domstolenes åpne system til lukket behandling i forvaltningen? Dette spørsmålet forventer vi at justisminister Knut Storberget har langt fremme i sin bevissthet når han nå forholder seg til forslaget fra PST-sjef Jørn Holme. Forslaget gjelder utlendingssaker der opplysninger om rikets sikkerhet blir berørt. Hovedpunktene i forslaget er at disse sakene skal behandles av et eget sikkerhetsklarert utvalg i Utlendingsnemnda (UNE). En utlending som er part i en slik sak, skal ifølge forslaget være representert av en sikkerhetsklarert advokat. Advokaten skal ikke ha adgang til å kontakte sin klient. Klienten skal ikke underrettes om at det verserer en sak mot ham. Departementet er klageinstans. Sakene skal unntas domstolsbehandling. Først når vedtaket er endelig, skal utlendingen varsles om at saken er ført.Høres dette ut som en saksbehandling som er en rettsstat verdig? Fra advokatforeningens side vil vi understreke at det også i dag er alvorlige svakheter og rettssikkerhetsmangler ved måten slike saker behandles på. Derfor er det bra at søkelyset rettes mot disse spesielle sakene og behandlingen av dem.

EFFEKTIV terrorbekjempning er en sentral målsetning, og Norge har gjennom FN-vedtak plikt til å arbeide både forebyggende og forhindrende (jfr Sikkerhetsrådets resolusjon 1373). Utfordringen er imidlertid hvordan vi som et demokratisk land samtidig kan ivareta grunnleggende rettssikkerhetsgarantier. Domstolskontroll er i denne sammenhengen svært viktig, også fordi den virker skjerpende på forvaltningen og skaper større oppmerksomhet rundt saksbehandlingsregler. Fra vår side er det videre viktig å understreke at en advokat uten kontakt med sin klient vanskelig kan ivareta klientens interesser. I den saksbehandlingen som er foreslått av PST, blir advokatene helt avhengig av den informasjon som myndighetene gir. Det ville ellers vært klienten som kunne utdype og imøtegå slik informasjon.

ADVOKATEN VIL BLI prisgitt faktum presentert av motparten og vil være uten innflytelse og reell kompetanse til påvirke saksfremstillingen. Advokatens uavhengighet lar seg ikke opprettholde innenfor disse rammene. Hemmelige prosesser skaper også utrygghet blant utlendinger og svekker deres lojalitet mot det norske samfunn.Vi må avvise ordninger som bryter med vår demokratiske tradisjon og våre rettsstatsidealer. Departementet må forlate tanken på hemmelige prosesser og legge frem et bedre reformforslag.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer