STORT SHOW: «We Love the 90's» har trukket tusenvis av publikummere. Her fra Telenor Arena i fjor. Nå satser arrangørene på at 2000-tallsnostalgi blir like populært. Foto: Facefirst
STORT SHOW: «We Love the 90's» har trukket tusenvis av publikummere. Her fra Telenor Arena i fjor. Nå satser arrangørene på at 2000-tallsnostalgi blir like populært. Foto: FacefirstVis mer

«We Love the 2000's» i Telenor Arena

Forventer å tjene 40 millioner på nostalgi-fest

Chris Collings har solgt over 200 000 billetter til åtti- og nittitallsshow. Nå gyver han og makkeren løs på et nytt tiår - og venter rekordoverskudd.

(Dagbladet): I 2010 fikk musikkgründerne Chris Collings og Thomas Borgvang ideen om å skape et skikkelig nostalgishow for de som var unge på nittitallet.

FESTFIKSERE: (Til venstre) Chris Collings og Thomas Borgvang i Nordic Beats kom på ideen bak «We Love the 90's» i 2010. Siden har det blitt både åttitallsshow og 2000-tallsshow. Foto: Eivind von Døhlen
FESTFIKSERE: (Til venstre) Chris Collings og Thomas Borgvang i Nordic Beats kom på ideen bak «We Love the 90's» i 2010. Siden har det blitt både åttitallsshow og 2000-tallsshow. Foto: Eivind von Døhlen Vis mer

Året etter ble ideen realisert, og artister som Vengaboys, E-Type og Dr. Alban sto på scenen i fem norske byer, foran jublende publikummere som drømte seg tilbake til tiåret for magetopp og platåsko.

Åtte år etter idé-frøet ble sådd, tar Collings og Borgvang steget inn i et nytt tiår.

I november arrangerer de for første gang «We Love the 2000's» i Telenor Arena i Oslo, med artister som A1, Wyclef Jean, Las Ketchup og Nelly på plakaten.

- Vi ligger allerede på 8000 solgte billetter, forteller Collings, som er administrerende direktør i Nordic Beats.

Totalt har showet en kapasitet mellom 16 000 og 18 000 publikummere. Ifølge Collings er det ingen av de andre showene deres som har solgt billetter like kjapt.

- Vi føler oss veldig avslappet på at vi kommer til å selge ut.

Omsetter for millioner

At nostalgifest får nordmenn til å åpne lommeboka, hersker det liten tvil om.

Totalt venter Nordic Beats å omsette for over 40 millioner i 2018, ifølge Collings.

I tillegg til «We Love the 2000's», går tre «We Love the 90's»-konserter av stabelen i år, i tillegg til mindre spinoff-arrangementer som klubbturné og afterski.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- 2018 blir det beste året vårt hittil, og vi ligger an til flere millioner i overskudd. Årene framover ser også lysere ut enn noen gang, sier Collings.

Han understreker at all omsetning ikke går via Nordic Beats, men ofte via samarbeidspartnere som Bergen Live og Stavanger Artistbyrå.

Millionsmell i utlandet

Collings opplyser at de totalt har solgt over 200 000 billetter siden 2011.

- Når vi selger ut en hall i Oslo, så skal vi ikke legge skjul på at det er god butikk. Da kan overskuddet være på noen millioner, sier konsertarrangøren.

Samtidig understreker han at «We Love the...»-showene er en dyr affære, med store utgifter til produksjon og artisthonorarer.

Det har også skjedd at showene har gått i dundrende minus, forteller han.

- I 2012 gikk det veldig bra i Norge, så da ble vi for ivrige og satset stort i Sverige og Danmark også. Vi gikk for raskt inn i et nytt marked, uten lokale partnere og likviditeten som krevdes. Der tapte vi noen millioner, avslører Collings.

Negativt årsresultat

Regnskapet til Nordic Beats avslører et negativt årsresultat i 2013, 2014 og 2016, på henholdsvis -1 034 000 kroner, -1 151 000 kroner og -797 000 kroner.

Collings forklarer at smellen i Sverige og Danmark delvis har skylden for dette, i tillegg til at selskapet har investert i andre festivaler utenom «We Love...»-konseptet som de har tapt penger på.

- For framtiden kommer vi til å fokusere utelukkende på «We Love...» og retro-konseptene våre. I 2017 er foreløpig resultat litt over i 500 000 kroner i overskudd. Samme år klarte vi å betale ned all gjeld fra andre festivaler som ikke gikk bra, og selskapet er per i dag gjeldfritt. Dermed forventer vi et meget bra resultat for 2018, sier Nordic Beats-sjefen.

Han og Borgvang er ikke avskrekket fra å satse i utlandet. I mai arrangerer de «90's Explosion» i Praha, på et utendørs festivalområde med plass til 15 000 mennesker. Så langt er 12 000 billetter revet vekk.

STILLER I OSLO: Boybandet A1, med norske Christian Ingebrigtsen (til høyre) i spissen, spiller på «We Love the 2000's» i Telenor Arena i november. Her avbildet under Nobelkonserten i Oslo i 1999. Foto: Knut Fjeldstad / Scanpix
STILLER I OSLO: Boybandet A1, med norske Christian Ingebrigtsen (til høyre) i spissen, spiller på «We Love the 2000's» i Telenor Arena i november. Her avbildet under Nobelkonserten i Oslo i 1999. Foto: Knut Fjeldstad / Scanpix Vis mer

Millionoverskudd

- Hvor stort blir overskuddet om dere selger ut Telenor Arena i november?

- Om vi selger ut, må vakthold, politi og produksjonen økes. Det blir mye utgifter. Men det skal gi noen få millioner i overskudd, sier Collings, som i tillegg til å arrangere konserter er manageren til Vidar Villa, som deltok i årets MGP-finale.

Til tross for stødig billettsalg, bedyrer Collings at verken han eller Borgvang tar ut noe stort utbytte fra Nordic Beats.

- Vi tar ut ei ganske moderat, vanlig lønn, vi. Enkelte ganger tar vi ut litt utbytte, det er selvfølgelig hyggelig. Men vi investerer gjerne overskuddet videre i selskapet.

I år er det en viss sjanse for at Collings og Borgvang unner seg litt ekstra salt til grøten.

- Jeg skal innrømme at det muligens blir litt større utbytte i 2018, siden vi både har tre «We Love the 90s»-show og «We Love the 2000's» i november. Det blir nok et ekstra godt år for oss, sier musikkgründeren.

Nelly nølte

Til tross for tilbudet om arenashow og tusenvis av publikummere, er det ikke alle artister som har vært like lette å be når de har fått en forespørsel fra Collings og co.

FEIRET 90-TALLET: Aqua var blant headlinerne på «We Love the 90's»-turneen i fjor. Showet gjestet Oslo, Stavanger og Bergen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
FEIRET 90-TALLET: Aqua var blant headlinerne på «We Love the 90's»-turneen i fjor. Showet gjestet Oslo, Stavanger og Bergen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix Vis mer

- Det var en ekstra utfordring å få Nelly og Wyclef Jean til å bli med på et retroshow. De vil ikke nødvendigvis bli oppfattet som retroartister, forteller Nordic Beats-sjefen.

Løsninga ble å vise artistene videoer fra tidligere show, for å gi dem et inntrykk av produksjonen.

- Vi understreket at showet er en hyllest til et tiår. Man kan ha gjort suksess etter 2000-tallet for å være med.

Collings har sin egen teori om hvorfor titusenvis av nordmenn elsker å dykke ned i svunne musikalske tiår:

- Folk har veldig tilhørighet til tiåret de vokste opp. De samles med gamle venner, og noen kler seg ut. Det er en «guilty pleasure»-festival, med musikken som kanskje ikke en kul festival ville hatt. Men selv kredible folk i musikkbransjen synes det er gøy å gå på nittitallskonsert. Bak solbriller, sier Collings og ler.

Han ser for seg å holde live i nostalgien i lang tid.

- Vi har allerede kjøpt domener for både «We Love the 10's» og «We Love the 20's», så dette skal vi drive med i mange år framover.