Fosse «den nye Ibsen»

BERLIN (Dagbladet): Dramatikeren Jon Fosse (41) feirer ikke bare en ny kritikertriumf med forestillingen «Vinter» på Rogaland Teater. Utover i Europa hylles han som «stjernen i teatersesongen som er innledet».

Sitatet er fra en helside som det anerkjente tyske nyhetsmagasinet Die Woche bruker på Fosse under tittelen «Den nye Ibsen». Die Woches medarbeider Jürgen Berger har besøkt Fosse i Bergen. Han sparer ikke på superlativene.

  • «Siden hans første uroppføring i 1994 har han i rasende tempo steget opp til i dag å være Europas viktigste skuespillforfatter,» skriver Berger, som forklarer at navnet Fosse betyr «Wasserfall» på tysk.

Denne sesongen kommer en kaskade av Fosse-oppføringer på tyskspråklige scener. Fredag kveld ble han feiret med premieren på «Der Name» («Namnet») i Düsseldorf. Dette stykket har nypremiere på Berliner Schaubühne 2. oktober. Innimellom venter premieren på «Die Nacht singt ihre Lieder» («Natta syng sine songar») i Züricher Schauspielhaus.

  • Rekken av teatre med Fosse-premierer kan forlenges: Hamburger Thalia, Freiburg og Bremen. Til sammen spilles hans skuespill i høst på 40 europeiske scener samtidig.

Så skamrosen av Fosse er ikke enestående for Die Woches utsendte på Fløyen.

«Jon Fosse, det navnet må man merke seg,» understreker den ofte harselerende, konservativ-liberale kulturavisa Frankfurter Allgemeine Zeitung.

«Det 21. århundres Beckett,» skriver den radikale dagsavisa Die Tageszeitung i Berlin.

I Frankrike har Fosses uttrykksform fått betegnelsen «Theatre Husserl» etter filosofen Edmund Husserl. Fosse sier at han liker betegnelsen, fordi han «ikke skriver tematisk, men interesserer seg mer og mer for fenomenene som oppstår under selve skriveprosessen».

  • Det fortelles at Jon Fosse holdt på å havne utfor veien da han i vår oppdaget en ti meter lang transparent som var spent over hele motorveien utenfor Kroatias hovedstad Zagreb, dit han var på vei i forbindelse med en premiere. Det er en sjeldenhet at han er til stede ved sine premierer i utlandet.

- Jon Fosse er igjen et eksempel på at det er lettere for nordmenn å bli profet utenfor sitt eget lands grenser, sier informasjonssjef Siri Gjeldsvik ved Rogaland Teater. Hun merker den enorme interessen ute.

Så får det heller være at tyske Die Woche tar et ibsensk bukkesprang over norsk teaterhistorie når bladets utsendte skriver: «Norsk teaterhistorie er enkel. Først fantes Henrik Ibsen. Så var det ingenting. Nå finnes Jon Fosse.»