Fossen

John Rebus etterforsker en forsvinningssak i nok en solid krim.

BOK: John Rebus tråkker i salaten så å si fra første side i den 12. krønike om hans liv og karriere, når han stikker innom en mordmistenkt mann på vei hjem fra en fuktig aften i Edinburgh.

Rebus' forståelse av skikk og bruk for førstebetjenter er av og til enestående mangelfull, selv om han bare mener det beste, fører hans spontane innfall ofte til misforståelser og kostbare klager fra advokater.

Ikke sånn å forstå at antihelten John Rebus nå har blitt en klovn - han er og blir en seriøs, men av og til litt for bedugget etterforsker. For sine ambisiøse overordnede er han noen ganger over grensen til å være et problem, men siden han er en uforbederlig outsider med flere sterke enn svake sider, tolereres han inntil videre.

«Fossen» (som er fra 2001) dreier seg om en forsvinningssak - den 20 år gamle kunsthistoriestudenten Philippa Balfour har vært borte i to dager når boka åpner - og mistanken har, som vanlig, falt på hennes nærmeste: Den to år eldre samboeren David Costello. Men siden Balfour-familien er søkkrik, kan det også være at Philippa er bortført av økonomiske grunner.

To kryptiske spor dukker opp. Det første er i form av en liten trekiste med ei dokke i, som blir funnet ved en liten foss i landsbyen hvor Balfour-familien residerer. Det andre sporet er hypermoderne, og dukker opp i form av en e-post fra noen som kaller seg Quizmaster på PC-en til den forsvunne Philippa.

Som alle andre troverdige krimforfattere har Ian Rankin full kontroll over historien han skal fortelle: gode personer (det gjelder alle fra Rebus og nedover til den minste biperson), et solid plott som lever og utvikler seg og - det kanskje mest sjeldne - han bruker omgivelsene aktivt, ikke bare som kulisser, og gjør Edinburgh til en uutgrunnelig og mystisk by.

Hos Rankin finner man dybde og substans på hver side, det er antakelig derfor han også har vunnet mange lesere blant dem som vanligvis ikke leser krim.