DEBATT

Dyrere forurensning

Fossilbiler bør betale 100 kr mer enn elbiler i bomringen

Skal vi klare å redusere antall diesel- og bensinbiler i Oslo, trengs en gradvis økning i prisforskjellen mellom nullutslippsbiler og fossilbiler. Det må bli dyrere å forurense.

DYRT: Det er mulig å oppnå en fullstendig overgang til elbil blant mindre kjøretøy i løpet av bare ti år. Men det blir dyrt for dem som ikke skifter over til elektrisk, skriver innsenderen. 1. juni gikk Oslo kommune over til tre bomringer. Her i Fagerheimsgata ved Ring 2, er ett av de nye registreringspunktene. Foto: Fredrik Hagen / NTB Scanpix
DYRT: Det er mulig å oppnå en fullstendig overgang til elbil blant mindre kjøretøy i løpet av bare ti år. Men det blir dyrt for dem som ikke skifter over til elektrisk, skriver innsenderen. 1. juni gikk Oslo kommune over til tre bomringer. Her i Fagerheimsgata ved Ring 2, er ett av de nye registreringspunktene. Foto: Fredrik Hagen / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

Elektrifisering av transport er avgjørende hvis Oslo skal nå sitt mål om 95 prosent kutt av klimagassutslipp i 2030.

Oslo kommune skal redusere biltrafikken med en tredjedel og gjøre transport utslippsfri innen 2030. Det vil si at det i 2030 ikke skal være forurensende biler på veiene. Derfor er det helt avgjørende å få Oslos befolkning til å velge utslippsfrie biler framfor fossildrevne for å nå klimamålene.

En slik overgang er krevende, og ikke minst – overgangen går ikke av seg selv. Sterkere virkemidler må til.

På oppdrag fra byrådet satte Klimaetaten høsten 2019 ut et oppdrag for å beregne effekter av ulike innretninger av bompengene i trafikantbetalingssystemet. Oppdraget ble satt ut fordi tiltakene i kommunens klimabudsjett ikke er tilstrekkelige for å nå klimamålene.

Det viktigste spørsmålet som skulle besvares var: Hvilke innretninger kan gjøre at vi når klimamålene for veitrafikken i 2030? En annen viktig del av oppdraget var å kartlegge hvordan bompengene kan bidra til å nå målet om å redusere trafikken.

Rapporten fra Norconsult om bomring som klimavirkemiddel, ble offentliggjort forrige uke. Den viser at trafikantbetalingssystemet kan bli et enda mer effektivt virkemiddel for å nå klimamålene for lette kjøretøy. Rapporten viser også at en gradvis økning av prisforskjellen mellom fossildrevne og utslippsfrie lette kjøretøy, inntil differansen er 100 kroner i 2030, vil ta Oslo betydelig nærmere klimamålet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer