Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Meninger

Mer
Min side Logg ut

Dyrere forurensning

Fossilbiler bør betale 100 kr mer enn elbiler i bomringen

Skal vi klare å redusere antall diesel- og bensinbiler i Oslo, trengs en gradvis økning i prisforskjellen mellom nullutslippsbiler og fossilbiler. Det må bli dyrere å forurense.

DYRT: Det er mulig å oppnå en fullstendig overgang til elbil blant mindre kjøretøy i løpet av bare ti år. Men det blir dyrt for dem som ikke skifter over til elektrisk, skriver innsenderen. 1. juni gikk Oslo kommune over til tre bomringer. Her i Fagerheimsgata ved Ring 2, er ett av de nye registreringspunktene. Foto: Fredrik Hagen / NTB Scanpix
DYRT: Det er mulig å oppnå en fullstendig overgang til elbil blant mindre kjøretøy i løpet av bare ti år. Men det blir dyrt for dem som ikke skifter over til elektrisk, skriver innsenderen. 1. juni gikk Oslo kommune over til tre bomringer. Her i Fagerheimsgata ved Ring 2, er ett av de nye registreringspunktene. Foto: Fredrik Hagen / NTB Scanpix Vis mer
Meninger

Elektrifisering av transport er avgjørende hvis Oslo skal nå sitt mål om 95 prosent kutt av klimagassutslipp i 2030.

Oslo kommune skal redusere biltrafikken med en tredjedel og gjøre transport utslippsfri innen 2030. Det vil si at det i 2030 ikke skal være forurensende biler på veiene. Derfor er det helt avgjørende å få Oslos befolkning til å velge utslippsfrie biler framfor fossildrevne for å nå klimamålene.

En slik overgang er krevende, og ikke minst – overgangen går ikke av seg selv. Sterkere virkemidler må til.

På oppdrag fra byrådet satte Klimaetaten høsten 2019 ut et oppdrag for å beregne effekter av ulike innretninger av bompengene i trafikantbetalingssystemet. Oppdraget ble satt ut fordi tiltakene i kommunens klimabudsjett ikke er tilstrekkelige for å nå klimamålene.

Det viktigste spørsmålet som skulle besvares var: Hvilke innretninger kan gjøre at vi når klimamålene for veitrafikken i 2030? En annen viktig del av oppdraget var å kartlegge hvordan bompengene kan bidra til å nå målet om å redusere trafikken.

Rapporten fra Norconsult om bomring som klimavirkemiddel, ble offentliggjort forrige uke. Den viser at trafikantbetalingssystemet kan bli et enda mer effektivt virkemiddel for å nå klimamålene for lette kjøretøy. Rapporten viser også at en gradvis økning av prisforskjellen mellom fossildrevne og utslippsfrie lette kjøretøy, inntil differansen er 100 kroner i 2030, vil ta Oslo betydelig nærmere klimamålet.

For: Fortsetter vi slik som i dag, går ikke regnestykket opp. Det er usikkert hvordan elbilandelen vil utvikle seg. Nasjonale framskrivninger viser at elbilandelen blant lette kjøretøy vil være 63 prosent i 2030 hvis vi fortsetter uten nye tiltak. I vårt prosjekt er det beregnet at andelen kan bli 75 prosent med en økning på 20 kroner for fossilbiler. Med en økning til 100 kr per passering i 2030 derimot, er det sannsynlig at hele 85 prosent av bilene vil være elektriske. Disse bilene vil trolig stå for 94 prosent av trafikken i Oslo.

Rapporten viser at det er mulig å oppnå en fullstendig overgang til elbil blant mindre kjøretøy i løpet av bare ti år. Det vil i så fall bli dyrt for dem som ikke skifter over fra diesel og bensin til elektrisk etter hvert.

Prisforskjellen mellom elbiler og fossilbiler må avklares i videre prosess med partene i Oslopakke 3-samarbeidet. Men rapporten etterlater ingen tvil om at vi er nødt til å se på flere tiltak.

En dyrere bomring for personbiler som forurenser, er ikke hele fasiten. Fordi vi bor i en by som vokser. Og i en by som vokser kan det bli økt trafikk, ikke minst mer tungtransport med varer eller med materialer til byggeplasser. Andre klimavennlige løsninger må utvikles for vare- og tungtransport.

Det må være lønnsomt å gå, sykle eller kjøre kollektivt, og det må være lønnsomt å velge nullutslippsbiler foran fossilbiler. Skal vi nå klimamålene er vi avhengig av en veitransport uten utslipp av klimagasser. Derfor trenger vi overgang fra fossile biler til elektriske, og vi må bruke trafikantbetalingssystemet smartere.

Det skal alltid lønne seg å ikke forurense.

FORTVILER: Politiet fortviler over elbilistenes forhold til kollektivfeltet. På 60 minutter ved Manglerud i Oslo, kunne de skrevet forenklede forelegg for nesten en million kroner. Video: Nicolai Delebekk Vis mer