Fossilene biter fra seg

CANNES (Dagbladet): Enkelte mener at Filmfestivalens program er rene fossilparaden for velvoksne regissører, i alder opp til 93 år og med klippekort til deltakelse. I går så vi i alle fall mange parykker.

Selger Dina før filmen er skutt

De satt på Billy Bob Thornton, James Gandolfini og de fleste andre mannlige aktørene i Joel og Ethan Coens konkurransebidrag «The Man Who Wasn't There». Også Coen-brødrene har gjengangerstatus, Cannes-farere siden 1991, og gjør seg kraftig synlige med en på alle måter film noir; lekkert svart-hvitt foto gir stemning og koloritt til en rolig dramathriller om en melankolsk barberer som havner ut i en malstrøm av løgn og drap uten noen gang å miste taket på sigaretten. Full av finurligheter og svart humor på Coensk vis, med Thornton som en Humphrey Bogart-liknende figur i fåmælt kamp mot forviklingene.

Med flere filmskapere i 60- 70-åra, portugiseren Manoel De Oliveira på 93 og en bråte over 50-åringer, kan man saktens smile av festivalens nye programsjef Thierry Fremaux og hans påstander om at han vil forynge og forfriske profilen. Men enkelte veteraner biter nå godt fra seg med filmer som i innhold står steilt i motstrid til arrangementets sagnomsuste ry for glamour og begersvinging.

Gamle og gode

Blant dem er iranske Mohsen Makhmalbaf med «Kandahar», et realistisk og kompromissløst drama om tragedien i Afghanistan med fokus på usynliggjøringen og fornedringen av kvinner. I filmen om en eksilafghansk kvinnes leting etter sin søster får han i tillegg sagt sitt om et autoritært styres klamme hånd over et helt folk. I spektakulære bilder portretterer han landet som et fengsel og får mange godord på den årlige kritikerbørsen.

Selv det animerte eventyret og friskusbidraget «Shrek» vekker begeistring, om enn noe påholden, for de innbitte Cannes-deltakere krever mer enn ellevill lek for å ta helt av. Kanskje leker Baz Luhrmanns og Nicole Kidmans «Moulin Rouge» også for mye, på et program hvor sterke japanere, en Jean-Luc Godard, David Lynch og Sean Penn fortsatt gjenstår å se. Så langt er festivalens beste opplevelse en 22 år gammel film i nyredigert utgave. Veteranen Francis Ford Coppola biter fra seg med «Apokalypse nå».

De yngre

Hovedprogrammets eneste kvinnelige regissør er franske Catherine Corsini med «La Repetition». Emmanuelle Beart og Pascale Bussieres leverer sterke prestasjoner i et drama om et betent venninneforhold, antakelig med større appell til kvinner enn til menn.

Kvinner og en yngre garde regissører er sterkere representert i det viktige sideprogrammet «Un Certain Regard». Der har den alltid provokatoriske, grotesk anlagte amerikaneren Todd Solondz vist sin «Storytelling» til voldsom interesse for hans evne til å gjøre narr av godtfolks laveste sider, hvori opptatt seksuell selvfornedrelse. Vi får se ham på norske kinoer. Kan hende også Jennifer Jason Leigh med sin regidebut av i dag.