Fotball-action fra Oliver Stone

BERLIN (Dagbladet): - Europeisk fotball må få opp farten. Det skjer ikke nok. 90 minutter og to mål? I USA vil vi ha action, sier Oliver Stone og serverer to og en halv times knallhard ballslåssing i filmen «Any Given Sunday».

Amerikansk fotball liknet for utenforstående på et masseslagsmål. Hauger av menn kaster seg over hverandre, og nederst ligger en slags ball. Denne geskjeft analyserer regissøren bak «JFK» og «Nixon» i høylytt turbofart. Han viser paralleller til fordums gladiatorkamper, i stil kan hele verket minne om en 150 minutters reklamefilm, og en ren lydorgie omgir historien. Det dreier seg om konflikten mellom kjærligheten til sporten, representert ved trener Tony D'Amato i Al Pacinos skikkelse, og den beinharde kapitalisme i form av den nye, kvinnelige eieren av laget Sharks (Cameron Diaz).

Kjærlighet og penger

- Det er likevel en positiv film. Kanskje min mest positive. Jeg elsker sporten, selv om det er en storindustri som resten av USA. Det handler om penger. Tv har kjøpt idretten, politikken og stort sett alt annet. Bakmennene motiveres av tv-inntekter. De vil ha stjerner, mens spillerne utelukkende eier kroppen sin. Og den kan være verdt 25 millioner dollar. Men midt inne i all kommersen fins det et rom for individet. Jeg har villet se på forholdet disse mennene imellom. Dessuten, i forhold til den nye, raske teknologikulturen i USA, er fotball primitivt. Folk tar på seg hjelm og går ut og slåss.

Landets fotballorganisasjon har overhodet ikke villet ha noe med den kontroversielle regissøren å gjøre. Antakelig ville det ikke vært Stone, om han ikke hadde en aldri så liten konspirasjon på lager. Han tror også sportsjournalister - han spiller selv en i filmen - ikke ville hjelpe til av frykt for å miste tilgang til spillere. Enkelte trenere stilte imidlertid opp for Al Pacino.

Gatekontakt

Stones forrige film var den labre suksessen «U-Turn», og regissøren blir spurt om han savner kontroverser og rampelys.

- Jeg har alltid vært drevet av lidenskap, ikke behovet for kontroverser. På 90-tallet laget jeg sju filmer, skrev en roman og er fornøyd. For meg er det viktig å være i kontakt med gata, ikke forsvinne ut i luksusområder som Bel Air og Malibu. Penger er ikke alltid målet. For å lage en film som «JFK», trenger du penger. «U-Turn» var en billigfilm. Når den digitale teknikken blir god nok, vil jeg gjerne arbeide i et lite format. Jeg liker små filmer.

Men tv liker Stone slett ikke. Hvis europeere synes amerikansk film dominerer, så skulle vi visst hvor dominant tv er i USA. Han holder sine kort tett til brystet, sier han, for fjernsynet har det med å ta regissørene på senga, med manusideer i ett sett.

REBELL I GODT LUNE: Regissør Oliver Stone har med datteren Sarah til Berlin.