EKSPERTER: TV 2s fotballeksperter under EM er Ronny Deila, Julie Strømsvåg, Erik Thorstvedt og Brede Hangeland. Foto: Geir Egil Skog / TV 2
EKSPERTER: TV 2s fotballeksperter under EM er Ronny Deila, Julie Strømsvåg, Erik Thorstvedt og Brede Hangeland. Foto: Geir Egil Skog / TV 2Vis mer

Fotball-EM: Derfor sender TV 2 elleve minutter reklame mellom omgangene

Seerne bruker sosiale medier til å uttrykke sin frustrasjon. 

(Dagbladet): - Reglene fra UEFA er klare på at de siste ti minuttene før kampstart skal være reklamefrie, sier TV 2s kommunikasjonssjef Jan-Petter Dahl til Dagbladet.

I sommer herjer fotballfeberen Europa for fullt, og i Norge er det NRK og TV 2 som deler på rettighetene til å sende EM-kampene. Svært mange følger mesterskapet fram mot finalen 10. juli.

Høye seertall

God stemning: De forskjellige lands supportere har vært i fokus i EM. Her ser du et utdrag av de mest positive øyeblikkene så langt. Video: Reuters / Storyful Vis mer

TNS Gallups tall fra de mest populære kampene i uke 24 viser et nesten dødt løp mellom de to kanalene.

710 000 så Frankrike spille mot Albania på NRK, mens 715 000 så Portugal mot Island på TV 2.

NRK slipper som kjent å vise reklame, men TV 2 er derimot avhengig av å finansiere dyre sportskontrakter med kommersielt innhold.

Bruker Twitter

Lange strekk med reklame mellom omgangene irriterer mange, og flere velger å skru over til nabolandets kringkaster SVT. Seerne tyr blant annet til Twitter for å uttrykke sin frustrasjon.

- Ja, vi får negative tilbakemeldinger på dette, men folk er også vant til det. Mellom kampene sender vi elleve minutter reklame. I løpet av to klokketimer med fotballsending har vi totalt 17 minutter med reklame. Det er langt mindre enn det vi opprinnelig har lov til i henhold til norsk lov.

God totalpakke

De norske reklamereglene åpner for 12 minutter med tv-annonser i timen:

«Reklameinnslag skal samlet ikke overstige 15 prosent av kringkasterens daglige sendetid. Kongen kan gjøre unntak fra denne bestemmelse for sending av tekstplakater i lokalfjernsyn», heter det i kringkastingsloven.

- Vi er en kommersiell tv-kanal, og lever blant annet av å sende reklame. Sportsrettigheter er dyre. Det virker kanskje mye for EM-publikummet, men 17 minutter i løpet av to timer er altså mindre enn 24 minutter som vi pleier å ha, sier Dahl.

Kommunikasjonssjefen presiserer at de legger store ressurser i EM-sendingene.

- Vi har lange studiosendinger før og etter kampene, og det totale produktet er folk fornøyd med. Vi skal ikke bare sende en fotballkamp, men et godt totalprodukt, sier Dahl.