Foto: PER HEIMLY

Fotografen Per Heimly (27) har hittil brukt over fem år på sitt livsprosjekt «Monuments»: gigantiske bilder av mennesker i ulike faser av livet. Nå er de unge, desperate fotografert. Torsdag presenterer han bildene for første gang for et bredt publikum.

- Jeg gidder ikke være beskjeden, for jeg veit jeg har noe å fare med!

Per Heimly er smertelig klar over at det ikke er helt comme il faut å vedgå eget talent i Norge.

Han ruver ikke faretruende i terrenget, men han er svær i kjeften, jobber med digre formater og har et stort navn som motefotograf, hjemme og ute. Likevel, det er kunstfotograf han er, innerst i sjela. Og til fingerspissene.

- Det er ikke noe problem for meg å gjøre en kampanje for Mercedes. Like greit å snu en slik jobb til sin egen fordel. Det gir penger i kassa, man lærer det håndverksmessige og kan i tillegg søke det kunstneriske uttrykket, selv i reklameoppdrag. Det er der utfordringen ligger, mener Heimly.

Romantiker

- Jeg er av den gammeldagse kunstnertypen. Romantikeren, den som ikke teller penger. Og som får lide for det. Målet mitt er å leve av mine kunstbilder. Derfor danser jeg med mammon, motebransje, reklamebransje og magasinredaktører. Mye av det jeg tjener, går til kunstdelen av virksomheten min, sier Heimly.

Heimly har nettopp landet ved Grünerløkka Lufthavn, der studio og kontor får plass på to rom i andre etasje. Han har drevet profesjonelt og svært aktivt i ti år, selv om kalender og fødselsattest sier at fyren bare er sjuogtjue.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Jeg var bare guttungen da jeg begynte, flirer Per, urbanisert som bare det, etter mange år i Oslo, men han er fra Evenes, eller rettere sagt, Snubba. Og han er trekvart same.

Livsprosjektet

Alderen til tross, Heimly har allerede iverksatt livsprosjektet sitt. Første del av hans «Monuments» er gjennomført. Det hele begynte som en protest mot alt det oppstyltede og akademiske.

- Jeg følte at kunstnerne har gjort seg selv uviktige. De har mistet kraften og viljen til å forandre samfunnet. Kunstneren har avvæpnet seg sjøl. Risikoen i kunsten er lik null.

- Fordi?

- Fordi kunsten ikke når ut til folket. Det meste foregår i tilnærmet lukkede sirkler. Dermed blir det uvesentlig for folk flest. Det er trist at alt er blitt så teoretisk, akademisk og utilgjengelig. Jeg vil at mor, far, kongen, Nerdrum, Røkke, Melgaard og røkla skal forstå det jeg vil vise. Det skal være uunngåelig å ikke ta stilling. Jeg putter kjærlighet, humor, skaperkraft og et budskap i det jeg gjør. Derfor begynte jeg på «Monuments», forteller han.

Det er en serie, Heimly kaller det «en odyssé gjennom et landskap - der smerte og gråt, ekstase og galskap vandrer side om side» . Hvor han skal stille ut bildene er fortsatt usikkert. Men det må være et sted med takhøyde på alle måter.

Knokkelfoto

- Jeg søker etter totalitet, og eneste farbare vei dit er ærligheten. Den konsekvente avsløringen og den omhyggelige iscenesettelsen av hva vi alle kjenner til. Jeg gidder ikke jobbe som en uvesentlighetspiraja.

Han kaller det «knokkelfotografi», men ikke fordi modellene er magre.

- Knokkelfotografi er selve essensen av uttrykket. Teknisk beinhardt. Jeg skviser bildet ut av filmen, svir motivet inn i sølvlaget, skrikende, smertefullt og jævlig. «Part One» av «Monuments» er de unge, higende, lengselsfulle. Etter hvert skal serien utvides til et mer nyansert menneskespekter. Men det vil ta tid. Har brukt fem- seks år allerede.

Heimly vil utfordre tilskueren i enda større grad enn han har gjort til nå.

- Første etappe gjorde jeg mens jeg fortsatt var snill. Nå er det virkelig ingen grenser lenger, advarer Per Heimly, som skapte storm da han stilte ut foto av en erigert penis med «tornekrans» rundt hodet i Fotogalleriet. Bildet var Heimlys versjon av Jesu lidelse.

#

«MONUMENTS»: - Serien er livsprosjektet mitt. I «Part One» omhandler det de unge, søkende, lengtende. Nå skal jeg gå løs på de litt eldre, og i mellomtida har jeg vraket alle grenser. For nå er det virkelig ingen grenser lenger, sier Per Heimly.

«MONUMENTS»: - Serien er livsprosjektet mitt, sier Per Heimly. Torsdag presenterer han bildene for første gang for et bredt publikum.