Fotogjesp

Ser man dét: Mesterfotografen Morten Krogvold får kjeft. Fordi han i et foredrag i Oslo Spektrum skal ha sagt stygge ting om det brede lag av norske amatørfotografer. I særdeleshet de som får bildene sine vist og premiert i Norges største fotomagasin, Fotografi. I mange, mange år har bladet bydd på spalten «Blinkskudd», som presenterer og evaluerer lesernes innsendte fotografier. I nesten like mange år har den samme, trofaste enmannsjuryen stått for utvalg og evaluering. Det var bilder fra disse sidene Krogvold viste forsamlingen, til kreativ skrekk og advarsel.

  • I salen satt Knut Førsund. Førsund var redaktør i Fotografi fra 1972 til 1987, i dag er han informasjonssjef i Fotorådet og generalsekretær i Norske Bildebyråers Forening. Og Førsund ble sint. Så sint at han sporenstreks leverte et harmdirrende innlegg til sitt gamle blad, med tittelen «Morten Krogvold: Bøffel på frislepp». «Hvis Morten Krogvold tror at han med seanser à la den i Oslo Spektrum er med på å heve nivået i norsk fotografi, så er jeg ganske sikker på at han tar feil,» skriver Førsund. Og understreker at han angriper Krogvolds personlighet, ikke hans bilder. «Et banalt forsøk på å fremheve seg selv, mens man egentlig viser hvor liten man er,» er blant Førsunds hovedpoenger.
  • Den lille menneskebøffelen tar det hele med et skuldertrekk. «Middelmådigheten ønsker ingen forandring,» sa Krogvold til Dagbladet lørdag - etter å ha påpekt at Førsund tilhører middelmådigheten i norsk fotografi, før han understreket sitt hovedpoeng: At norske fotografer må slutte å kopiere hverandre, og heller søke egne uttrykk. Dermed blar vi videre i samme nummer av bladet Fotografi, til «Blinkskudd»-sidene. Og leser: «Denne runden ga oss få a-ha-opplevelser, og som vanlig er det de tradisjonelle motivene som dominerer våre sider,» skriver den trofaste enmannsjury, og sukker over at nye og friske fotografer uteblir.
  • Et blikk på de neste sidene levner ingen tvil om problemet. Bildene som evalueres i detalj og premieres med poengsum, frambringer spontangjesping med svært lang lukkertid. Det er dessverre ikke nytt: Norges største åpne forum for amatørfotografi har i årevis vært en gudsjammerlig kjedelig parade av oppstilte damer i rødt, rimfrosne planter, røde aftensoler og rennende vann. Knivskarpt, korrekt eksponert og komponert etter ytterst gylne snitt. Fantasiløs flinkhet etter alle kunstens regler. Fotografi har det siste tiåret gjort en hederlig innsats for å vise nyskapende norsk og internasjonal fotografi på reportasjeplass. Hvorfor våger da ikke leserne å strekke seg etter noe nytt og eget?
  • Kanskje fordi alle kunstens regler står i veien? Norges dyktigste fotografer har alle en gang vært amatører, som kastet «alle kunstnens regler» over bord for å finne sine egne. En god del av dem fikk god hjelp av en bøffel ved navn Krogvold.