Fotograf sparket for røyktriksing

Manipulerte bilde av Libanon-bombing, felt av bloggere.

(Dagbladet.no): Reuters, et av de aller mest brukte nyhets- og bildebyråene i verden, har naturlig nok strenge retningslinjer for hva fotografer kan gjøre i etterbehandlingen av bilder. Det har ført til en stygg skamplett på karrieren til frilansfotograf Adnan Hajj.

La på ekstra røyk

Et av Hajj sine bilder som ble publisert til Reuters\' mange tusen kunder på lørdag viser tjukk, svart røyk som stiger opp fra bygninger i Beirut etter et israelsk flyangrep.

Men flere mediekritiske blogger, blant andre Little Green Football, reagerte kort tid etter publiseringen på det som så ut til å være forholdsvis enkel redigering av røyksøylene i Photoshop, for å få dem til å se både svartere og mer massive ut.

Etter at Reuters gjorde egne undersøkelser førte det i går til at byrået gjorde en svært sjelden «Picture Kill», en fullstendig tilbaketrekning av bildet. «Fotoredigerings-programvare ble ukorrekt brukt på dette bildet», het det i den kortfattede meldingen til kundene søndag ettermiddag.

- Alvorlig regelbrudd

Sammenlignet med et ubehandlet bilde av samme motiv er det tydelig at fotografen har tatt seg friheter foran datamaskinen i etterkant.

- Dette er et alvorlig brudd på Reuters\' standarder, og vi vil ikke bruke flere bilder fra ham, sier talskvinne Moira Whittle i Reuters, ifølge byrået.

Artikkelen fortsetter under annonsen

VAR IKKE FORNØYD: Fotograf Adnan Hajj brukte bilderedigeringsprogrammet Photoshop til å legge på litt ekstra røyk og farge den svartere. Det manipulerte Beirut-bildet til venstre, originalen til høyre. Faksimile: REUTERS/ADNAN HAJJ
VAR IKKE FORNØYD: Fotograf Adnan Hajj brukte bilderedigeringsprogrammet Photoshop til å legge på litt ekstra røyk og farge den svartere. Det manipulerte Beirut-bildet til venstre, originalen til høyre. Faksimile: REUTERS/ADNAN HAJJ Vis mer

Hajj selv går ikke med på at han har gjort bildet mer dramatisk med vilje.

- Fotografen har benektet at han bevisst har forsøkt å manipulere bildet. Han sier at han prøvde å fjerne støvmerker og at han gjorde feil på grunn av de svært dårlige lysforholdene han jobbet under, sier Whittle.

Hajj har gjort oppdrag for Reuters i nesten 12 år, var én av flere anerkjente fotografer som tok et av de mest rystende bildene fra Israels bombing av Qana - et dødt barn som holdes opp av en av redningsarbeiderne i ruinene av et bolighus.

Også dette motivet har bloggere de siste dagene sådd tvil om, men nå fordi de hevder Hizbollah nærmest arrangerte et pr-show med de omkomne. Den påståtte iscenesettelsen har blitt tilbakevist av blant andre Reuters, og Washington Posts kommentater Jefferson Morley kaller påstandene ren fantasi fra israelvennlige nettsteder.

Perfeksjonerte krigsmotiv

Avsløringer av fotografers eller oppdragsgivers tukling med virkeligheten i Photoshop har de siste åra dukket opp med jevne mellomrom, og noen av de ferskeste eksemplene får Beirut-affæren til å framstå rimelig uskyldig.

Stjernefotograf Brian Wilski gjorde sitt livs dårligste karrierestunt 30. mars 2003, i Basra i Irak.

Etter en lang dag der han hadde tatt en mengde svært gode bilder av irakiske sivile som flyktet fra kampene, kom han fram til at han ikke hadde prisvinnerbildet han var ute etter. Dermed brukte han redigeringsprogramvaren til å sette sammen to ulike bilder som var tatt på samme sted med noen sekunders mellomrom, slik at en flyktning bærende på et barn på det manipulerte bildet hadde blikket vendt mot en britisk soldat i forgrunnen.

Fotograf sparket for røyktriksing

Los Angeles Times trykte bildet på forsida dagen etter, mens flere andre aviser rakk å gi bildet prominent plassering før skandalen var et faktum. Episoden førte til en bred debatt i den amerikanske mediebransjen om faren for digital bildemanipulasjon. Walski mistet jobben.

I fjor vår var sladrebladet Star Magazine så ivrige i jakten på det største Brad & Angelina-skupet at de liksågodt manipulerte de to superkjendisene inn på samme strand, hånd i hånd. Begge hadde vandret i strandkanten, dog på helt forskjellige steder i verden, hver for seg.

Også det norske Sosial- og helsedirektoratet tok nok litt hardt i da de på sjokkerende vis skulle vise hvordan hovedpulsåra til en storrøyker angivelig blir seende ut.

Hvor går grensa?

Nevnte fotograf Brian Wilski innrømmet umiddelbart falskneriet da han ble spurt direkte, og han mener problemstillingen er enkel å forholde seg til:

- Det er ingen gråsoner her. Grensa er svært tydelig her, og jeg gikk over den, konstaterte han.

Men det er nok ikke alle tilfeller den jevne avisleser reagerer like sterkt på. I 2003 ble for eksempel Patrik Schneider fratatt tre «Årets bilde»-priser han hadde fått av North Carolina Press Photographers Association, etter at det ble kjent at han hadde fjernet bakgrunnsobjekter i bildene for å gjøre hovedmotivet tydligere. 

Fotografen argumenterte for at han ikke hadde brutt noen presseetiske retningslinjer. Hvor går grensene for manipulasjon av nyhetsbilder?

<B>EKTE:</B> Brian Wilski tok dette, svært gode, bildet under britiske styrkers invasjon av Basra i mars 2003 for Los Angeles Times.
<B>FALSKNERI:</B> Men Wilski, i felten og under hardt deadlinepress, valgte å perfeksjonere motivet ved å sette sammen to av bildene han hadde tatt for å formidle (den fiktive) kontakten mellom soldat og flyktning.