Fotografiets festkvintett

I går kveld - på selve dagen - kunne Forbundet Frie Fotografer feire sitt 25-årsjubileum i Oslo. Det gjorde foreningen til gagns med en samstemt festkvintett av utstillinger i Kvadraturen, som etter hvert har blitt hovedstadens tetteste kunstkvarter.

  • Astrup Fearnley-museet, Fotogalleriet, Galleri RAM, Galleri LNM og Unge Kunstneres Samfund har kamerakunst på plakaten fram til 10. oktober, et utenkelig faktum for et kvart århundre siden. En enslig svale i svart-hvitt som Kåre Kivijärvi kunne nok få et innslepp på Høstutstillingen, men innen det kunstneriske etablissementet gjaldt ikke kamerabilder som gyldig medium. Henie-Onstad Kunstsenter i Bærum representerte det etablerte unntaket, og derfor var Per Hovdenakk selvskreven som gårsdagens jubileumstaler.
  • Noen år etter sikret entusiaster som Dag Alveng, Tom Martinsen og Robert Meyer de kunstnerisk funderte kamerabildene en fast base - Fotogalleriet - med off/off-adresse i Oscars gate. Derfra forflyttet de etter hvert flere fotokunstnerne seg til Grünerløkka, hvor de rykket opp til en off-lokalisering i Oslos kunstliv. Da var det imidlertid blitt 80-tall med overeksponering av «heftig maleri», og fortsatt ikke mye fokus på fotografi.
  • 90-åra har snudd på denne situasjonen - ute som hjemme. Kamera er et like selvsagt redskap som kavalett og palett for den nye generasjonen. Veteranen Marianne Heskes en gang så provoserende praksis med å skifte mellom mediene, utstilles nå som et kunsthistorisk eksempel i Fotogalleriet. Mens unge Anna Gaskell fra USA bruker både store close-up fargefoto og sensible, små pennetegninger i sine foruroligende billedfortellinger i Astrup Fearnley-museet. Der de får et interessant perspektiv gjennom naboskapet til forgjengeren Cindy Shermans iscenesatte marerittsyner fra museets faste samling.
  • Jenny Rydhagen i Galleri LNM setter underfundige stilleben i farger og svart-hvitt i samspill, og markerer at fotopurismens tid er forbi. Likevel viser ikke utstillerne noen trang til fadermord på foregående generasjoners syn, og den skotske duoen Kinloch Rannoch hyller Joseph Beuys med rituelt ørretfiske i Galleri Ram. I UKS fins viktige biter fra det fotohistoriske fundament, og med Man May og Ann Leibowitz på veggen er det bare å gratulere.