Fotosyntesen

Hvordan er egentlig modellivet? Vi ble med bak kulissene da fotomodell Live Brekke (24) fikk drømmeoppdraget i Stockholm.

- HEI. KOM, BLI MED OPP.

Ei svensk jente i designerklær og luggen i øynene tar imot modell Live Brekke i lobbyen på Grand hotell i Stockholm. Hun geleider Live bort til heisen og trykker på knappen.

Tredje etasje.

- Her er det.

Bernadottesuiten er 200 kvadratmeter med lysekroner, himmelsenger og badekåper i tjukk frotté. Her er agenter, makeupartister, frisører, produsenter, moteredaktører og stylister. I de dype sofaene henger modeller. Ei jente og en gutt med hver sin trimmede afro sitter på barokk-sjeselongen der borte. Ei typisk svensk blond jente som egentlig er amerikansk, ligger og sover inne på kamerasuiten. Et kjærestepar med cordfløyelsklær og firkantede briller snakker om viktige dokumentarfilmer. Live setter seg i sofaen og leser et blad.

FOR NOEN DAGER SIDEN ringte Lives modellagent:

- Er du i form? spurte han.

- I form?

- Ja, du har vel ikke fått hengemage?

Live hadde nemlig blitt booket på en jobb. Og ikke en hvilken som helst jobb. Hun skulle fotograferes av Bruce Weber for det amerikanske magasinet Vanity Fair. Bruce Weber er en av verdens aller største motefotografer. Live hadde egentlig sluttet med modelljobbingen, flyttet hjem til Oslo, begynt på Westerdals.

Men hun klarte ikke å si nei til Bruce Weber. Det var en gammel drøm som gikk i oppfyllelse. Drømmen om å jobbe med stjernefotografen.

- Men samtidig som jeg blir glad for å få jobben, kommer alle de kjipe tingene tilbake, forteller Live.

- Jeg blir bekymra for at jeg ikke skal være tynn nok, at de ikke skal like meg. Faen altså!

Live reiste til Stockholm selv om hun hadde diaré.

- Man må være dødssjuk for å melde pass som modell. Jeg turte rett og slett ikke ringe og si at jeg var syk.

Men Live har bestemt seg. Dette er den siste reisen. Nå vil hun ikke mer.

ET BORD MED CROISSANTER, smågodt, brus, juice, kjeks og sjokolade står i et av rommene. Live tar en halv kopp kaffe og går bort til sminken. Hun skal bli sminket av en fransk makeupartist.

- So, you came all the way from Finland now?

- Norway, sier Live.

- Er det langt dit? spør franskmannen.

- Nei, ikke så veldig, sier Live.

Så blir hun geleidet inn til et annet rom og presentert for frisøren Howard. Han ligger på en seng med lukkede øyne. Nå åpner han ett av dem.

- Hei, hvisker han.

Så er han tilbake i drømmene. Frisøren Howard snorker som en motorsag.

- Se på ham. Han har tatt masse ansiktsløftninger, sier Live.

- Og han har masse sminke på seg. Se den rougen...

Det er assistenten til Howard som må føne Lives hår. Heldigvis skal det være very natural .

CASTINGDIRECTOREN ER EI SVÆR amerikansk dame med langt brunt hår. Hun har fått i oppdrag å skaffe en bokser. En mann som kan bokse, altså.

- Er det noen her som snakker russisk? roper hun nå.

Dagen før hadde hun lett etter en bokser på svenske treningsstudioer, og kommet over en plakat av en russisk bokser som var so handsome . Nå vil hun fly ham ifra St. Petersburg til Stockholm. I dag. Nå med en gang.

Rundt i suiten svinser en liten dame i femtiårene. Hun har juveler rundt halsen, på fingrene og i ørene, store solbriller og en mørkeblå SVERIGE-caps på hodet. Hun synes Lives klær er så fantastiske og naturlige. Ja, Live kan faktisk beholde sine egne klær på bildet, smiler hun. Stylisten Lars er enig. Han har på seg et blomstrete forkle og stryker klær.

- Men la oss vente på The Big Guy, sier de.

The Big Guy er fotografen. Bruce Weber. Han har alltid siste ord. Skuespillerinnen Lena Endre kommer ferdigfotografert inn av døra med datteren sin.

- That man is an artist! He is wonderful!

Hun er hektisk og rød i kinnene. Og hun simpelthen elsker måten Bruce Weber jobber på.

I CROISSANTROMMET SITTER skuespiller Stellan Skarsgård og hans skuespillersønn Alexander, som er blitt kåret til Sveriges mest sexy mann. Alexander har vært med som modell fire dager. Nå sitter han og forteller pappaen sin om det han hadde på seg i går.

- Noen slags nettingstrømper, med blonder og blomster.

- Å, kinky, fnyser Stellan Skarsgård.

Han er ikke spesielt lei seg for at han ikke fikk sett sønnen i hullete strømpebukser.

- Nå vil jeg ha en sigg, sier Skarsgård senior.

Det er dessverre ikke lov til å røyke inne i Bernadotte-suiten. The Big Guy liker ikke røyk.

- Ææh! Det er vel ikke så farlig, mener Stellan.

Men det er det. Til slutt tar han med seg en svensk makeupassistent og går ut på gangen for å tenne seg en sigarett.

SÅ STÅR HAN DER, plutselig, midt i suiten. The Big Guy. Bruce Weber er god og rund, med hvitt hår og skjegg og røde roser i kinnene. På hodet har han et tørkle. Han ser ut som en hippiejulenisse. Nå ser han på Live.

- I love it, sier han.

- Hi-hi-hi. Jeg elsker det, akkurat sånn må det være.

Live skal fotograferes. Et følge på tjue personer tar heisen ned og går ut på gata foran Grand. De går tjue meter bort - til en bro. Live skal løpe fram og tilbake og smile med åpen munn.

- Fantastisk! roper hippiejulenissen.

- Hi-hi-hi. You are wonderful!

Rundt Bruce Weber står seks assistenter som skifter kameraer, film og objektiver med imponerende hastighet.

- Det ser ut som om de har tatt på seg det fineste de har, hvisker Live.

Hun sikter til de svenske assistentguttene som har hippe luer, spesielle t-skjorter, slitte jeans og Converse-sko.

Frisøren Howard har akkurat våknet og retter på Lives hår. Han synes det er utrolig skarpt lys i dag, er det ikke det? Live må løpe og le til hun er andpusten.

- Hi-hi-hi. Nå er du ferdig, sier hippiejulenissen og tar Live i hånda.

- Det var en glede å fotografere deg. Vi forelsket oss fullstendig i deg.

- Tusen takk, sier Live.

Ferdig. Ett bilde tatt og 150 dollar tjent. Men Live er helt utslitt. På flyet tilbake til Oslo sover hun som et lite barn.