Fra bløff til verdens største nettsåpe

Nå kan LonelyGirl15 også bli film.

AUSTIN (Dagbladet.no): Da det ble avslørt at nettvideobloggeren LonelyGirl15 egentlig var en skuespiller, trodde mange at det var det siste de hadde sett av Bree.


Med 1.5 millioner klikk i uka, har LonelyGirl15 de siste månedene derimot utviklet seg til å bli en av nettets mest populære tv-serier.

- Vi var en smule bekymret for at folk skulle bli snurte over å ha blitt lurt, men da vi ble avslørt fikk vi ikke så mange tilbakemeldinger på akkurat det. Vi tror noe av årsaken er at det allerede fra første stund ble spekulert i om Bree var ekte eller ikke, forteller LonelyGirl15-gründer Miles Beckett. Sammen med samarbeidspartnerne Mesh Flinders og Greg Goodfried deltok han i en paneldebatt under interaktiv-festivalen South By Southwest i Austin forrige uke.

Runder millionen

Til sammen har 9.5 millioner mennesker vært innom YouTube-siden til LonelyGirl15 siden videodebuten 16. juni 2006. Ifølge Miles hadde videobloggene før avsløringen mellom 200.000 og 500.000 klikk på YouTube. Nå har de mellom 200.000 og 900.000. Noen av videoene har rundet millionen. I tillegg er det opprettet egne nettsider, www.lonelygirl15.com.


- I utgangspunktet ønsket vi å lage en historie fortalt av en videoblogger på YouTube, en narrativ som visket ut grensene mellom fakta og fiksjon. Det var hele tiden meningen at vi skulle bli avslørt til slutt, vi ønsket å bruke Lonelygirl15 som et springbrett til Hollywood. De siste månedene har vi derfor hatt mye større frihet når det kommer til handlingsprogresjonen. Lonelygirl15 har utviklet seg til en spenningsserie på linje med «Lost» og «Heroes». I begynnelsen var det eneste mysteriet om Bree var ekte eller ikke, nå er det handlingen som er i sentrum, forteller Beckett, Flinders og Goodfried.

Autentisk filming

Nå har Bree rømt hjemmefra, og bruker ikke lenger bare webkameraet som preget de første videoene. Programskaperne er likevel opptatt av at filmingen skal se «autentisk» ut.

ÅPEN: Bree forteller om problemene sine via webcam. Foto: Faksimile
ÅPEN: Bree forteller om problemene sine via webcam. Foto: Faksimile Vis mer

- En av grunnene til at folk spekulerte om Bree var falsk i begynnelsen, var filmingen og lyssettingen. Men vi brukte bare et enkelt webcam til tusen kroner og det naturlige lyset i rommet. Nå behandler vi fortsatt Bree som om hun er en ekte person, og derfor er det viktig at filmingen også ser ekte ut. Det ser derfor alltid ut som om det er en av karakterene i historien som filmer, og vi benytter oss mye av overvåkningskameraer, sier Beckett, Flinders og Goodfried.


Rommet til Bree var egentlig soverommet til Flinders.

- Vi svarer på all mail til karakterene i serien som henvender seg til dem som om de var ekte. Ikke på de som ikke gjør det. Det er faktisk heltidsjobben til kona mi akkurat nå å svare på mail, forteller Goodfried.

Nettsamfunnet

Både på YouTube og LonelyGirl.com kan fansen delta i forumdebatter og med egne videoer. Det utviklet seg raskt et eget nettsamfunn rundt LonelyGirl15. Mange av videobloggerne plasserer seg selv i Brees univers, noe programskaperne har benyttet seg av i historieutviklingen. Bree kommenterer ofte innlegg fra fansen og flere av de nye karakterene i serien har blitt introdusert gjennom debattforum og videoblogger. På et tidspunkt rømte Bree hjemmfra og inviterte til en livechat. 35.000 mennesker logget seg på.


- Karakteren Jonas hadde postet flere videoer på nettsiden, og på livechatten inviterte han Bree til å flytte hjem til ham. Hun spurte nettsamfunnet om råd, de sa ja, og hun flyttet inn, sier Flincher.

Også karakteren Gemma deltok med videoblogger før hun dukket fysisk opp i serien.


- Gemma bodde i England, så Miles måtte stå opp til alle døgnets tider for å poste videoer slik at det så naturlig ut, forteller Goodfried.

Nettreklame

I begynnelsen lånte programskaperne penger av foreldrene sine for å finansiere prosjektet. Så inngikk de en såkalt pay-per-click-avtale. Nå har de har de begynt med produktplassering.


- Vi selger ikke ut, det er mer det at det er naturlig for karakterene å bruke ordentlige produkter hvis det skal se ekte ut. Det hadde ikke akkurat vært troverdig hvis Bree drakk fra en flaske som var uten en label, isteden for en cola, sier Goodfried.

- Vi trenger også penger til å betale skuespillerne og videreutvikle prosjektet/nettsiden. Mesh jobber for eksempel med et filmmanus om LonelyGirl15, sier han.

Først ute

Under paneldiskusjonen liveposter Flinders en LonelyGirl15-episode.


Det har bare gått et par sekunder før den første kommentaren er på plass.

- Det har gått sport i å være den første til å kommentere. De har jo ikke hatt tid til å se videoen ennå. Kommentarene kommer som regel i tre bølger, først diskuterer de dem som var først ute, deretter kommenterer de episoden og til slutt begynner de å snakke om dagliglivene sine, sier Beckett.


- Det er folk som så å si lever på nettsiden vår, supplerer Goodfried.