Fra blues til Bach på Blå

Konserten kan fort vekk vise seg å bli en klubbklassiker.

Den amerikanske pianisten Uri Caine åpnet sin Blå-konsert fredag kveld med en fingerflygende bluesimprovisasjon som fort ble til kraftfull, kokende triojazz etter hvert som kontrabassist Drew Gress og den frodige trommeslageren Ralph Peterson for alvor kom med i musiseringen.

Caine sneiet innom «'Round Midnight» før han hentet fram temaet i Mahlers «Ging heut Morgen übers Feld» fra «Lieder eines fahrenden Gesellen», og viste at en fin melodi alltid kan tjene som grunnlag for leken jazzimprovisasjon, uansett opphav. Mer bluesfundert høytrykkjazz fulgte, avløst av en lyrisk standardseanse der Peterson byttet ut stikkene med sordinert trompet.

Deretter plukket Caine fram arien fra Bachs «Goldbergvariasjonene» med klassisk klang i anslaget før han ledet trioen gjennom en avant-variasjon som salige J. Sebastian neppe hadde tenkt seg muligheten av. Et nikk til Fats Waller («Honeysuckle Rose») kostet han også på seg - og oss.

Uri Caine er en formidabel pianist og for tida en av jazzens mest spennende musikalske iscenesettere. Karrieren hans peker bratt oppover, han blir et stort navn i den forestående europeiske festivalsesongen, og vil deretter høyst sannsynlig bli for dyr for små arrangører. Vi 150 som fikk høre ham i en liten klubb ved Akerselva på en kald vinterkveld, fikk med oss en konsert som vil bli omtalt med andakt i framtida.