Fra boys til menn

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Spice Girls’ tilbakekomst på plate og arena er kanskje heitere for underholdningspressen og mer imøtesett fra et finansielt ståsted, men faktum er at krydderjentene kommer lovlig seint til fabrikkbandbransjens etterfest. De blir slått av et praktisk talt samlet hovedfelt av sentrale boyband fra 90-tallet som er back in business med ulike nivåer av suksess.

Der man tidligere så på boybandenes fjortisjentepublikum som notorisk illojale – boyband handlet primært om å finne ett medlem å bli forelsket i, og var noe man hastig var innom før man begynte å høre på «ordentlig musikk» – ser man i dag at de samme bandene, ti år eldre, når et langt bredere og mer sammensatt publikum. Hvordan boybandene har klart å riste av seg sine demografiske begrensninger, er det som gjør dagens revival til en interessant casestudie for en krisepreget platebransje. Det handler nok mest om penger, før eller siden gjør soloflopper og kredittkortregninger så vondt at man simpelthen ikke har råd til å la være å gjenforenes, men det kan også handle om sårede egoer, et forsøk på å oppnå en form for respekt som deres fabrikkerte utgangspunkt aldri ga dem på 90-tallet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer