Fra Dengang Da

I EN KOMMENTAR på Dagbladets musikksider tirsdag 10. mai hevder Dagbladets journalist Sigrid Hvidsten at det er tre debatter som har preget norsk musikkoffentlighet det siste året. Siden gjennomsnittsalderen blant de innvolverte i disse debattene har vært irriterende høy, («Norsk musikkoffentlighet domineres av gamle gubber som er mer opptatt av å mimre over sin ungdoms musikkvår, enn å følge med på hva som skjer her og nå»), mener Hvidsteen at vi helst skulle ha vært disse debattene foruten. De skulle vært erstattet av unge musikkmennesker som debatterte det som skjer.. her og nå. To innledende poeng:

1. Jeg er snart femti og gudene skal vite at jeg bruker mye tid på å reflektere over hvor umoralsk dette er. I øyeblikket ser jeg meg allikevel ikke i stand til å gjøre noe med dette triste faktum. Kanskje den unge Hvidtsten har noen forslag?

2. Hvor kommer forestillingen fra om at unge musikkinteresserte ikke kan debattere hva de vil, når de vil, helt uavhengig av hva vi på geriatrisk måtte mene? Dagbladets sider later ikke til å være helt stengt for «her og nå».

Kommentaren til Hvidsten står ved siden av et nesten tosiders oppslag på platen til den 17 år gamle rapperen Philip(Philip, som beskrives som «en habil, men ikke strålende rapper..» får forøvrig en femmer på Hvidstens terning!). Her er noen kjappe kommentarer til de tre debattene Hvidsten mener er «surnet kaffeoppkok».

Artikkelen fortsetter under annonsen

1. Softrockdebatten. En debatt (?) som først og fremst oppstod fordi musikkmennesker av Hvidtstens generasjon (!) utviste en påfallende interesse for et musikkuttrykk som hadde sin epoke på syttitallet! (gjfr. platene til Euroboys og Jim Stärk). Undertegnede laget en samling (Motel California) med gullkorn fra denne epoken. Dagbladets spaltist Kjetil Rolnes mente han kunne gjort en bedre jobb og Lavas bassist Rolf Graf mente at begrepet softrock egentlig først dukket opp på 80-tallet. Viktig? Egentlig ikke. Morsomt? Ja, for noen. Ikke for Hvidsten.

2. NRKs «Norsk Rocks Historie». Akersgata tro til og hyllet NRKs satsing etter å ha sett ett til to programmer.Da hele serien var sendt tod det klart at seriemakerne hadde bommet fullstendig på hva som er viktig og ikke viktig i denne historien. Først og fremst fordi de sterkt vektla betydningen til The Pussycats(nesten et helt avsnitt!), mens De Fire Store; Delillos, Dum Dum Boys, Raga Rockers & Jokke ble skviset inn i ett (1) program. Tenkt dere om BBC hadde laget en serie om engelsk rock, og brukt ett program på Gerry & The Pacemakers og puttet The Beatles, Rolling Stones, The Who og Kinks i ett (1). Selvfølgelig er det legitimt å diskutere en slik storsatsing som «Norsk Rocks historie». At vi som engasjerte oss har vært med på deler av denne historien er bare naturlig.

3. Rockmuseum. Enig med Hvidsten om at diskusjonen om hva som er Norges rockhovedstad er en avsporing. Debatten bør aller mest dreie seg om hva museet skal inneholde. Hvordan historien skal fortelles. Men at denne debatten bare kan føres av Sigrid & Philip (17) er neppe særlig realistisk. De er jo begge svært travelt opptatt med å være innmari her og nå, i den samtida som gjelder, lissom.