DRØMMEN: Men virkeligheten?
DRØMMEN: Men virkeligheten?Vis mer

Flykaos

Fra Dreamliner til dritliner

Blir det god ferie når Bjørn Kjos' skrytefly byttes ut?

Meninger

KLOKKA 3:04 tikker en tekstmelding fra Norwegian inn på mobilen. Vi skal likevel ikke reise med Bjørn Kjos sitt skrytefly, Dreamliner, til Malaga om noen timer. I stedet skal vi kjøre en Airbus 340, tilhørende et selskap ved det obskure navnet Hi Fly. Norwegian tilbyr, som reglene krever, at de passasjerer som vil, kan bytte til en annen Norwegian-flyvning eller få pengene igjen. Men hvordan bytte på så kort varsel?

På Gardermoen blir vi på grunn av utbygging busset til en oppstillingsplass langt unna terminalen, og der står flyet alene, malt i helsvart som om det skulle tilhøre IS Airlines. Heldigvis har vi iallfall ikke seterad 13.

HELSVART: Dreamliner-maskinen var byttet ut med et fly av denne typen, Hi Fly Maltas Airbus A340-313. Foto: Hi Fly Malta Vis mer

VI SETTER OSS på rad 43, men får raskt spørsmål om vi kan bytte. Et ektepar med to små barn har betalt Norwegian ekstra for å sitte sammen, men barna har fått plass på rad 42 og foreldrene på rad 60. Vi bytter.

Setet jeg skal sitte på, er prydet med en diger flekk som ser ut til å ha vært der noen år. Det meste rundt oss bærer preg av slitasje. Da flyet etter en times forsinkelse kommer i gang, rister og skrangler det som om det skulle være full storm utenfor. Heldigvis roer det seg når vi har nådd marsjhøyde. Men det er ingen aircondition eller noe lys over noen av setene.

Fjernkontrollen virker ikke, slår vår hyggelige portugisiske flyvert fast når vi spør ham.

- Men motorene går, undrer vi, og får et bredt flir til svar.

FRUEN SKAL PÅ DO og tror at noen har spydd i toalettskålen. Så er det visst bare slitasje. Ja, ja, men motorene går, og flyet rister og skrangler nok en gang når vi starter nedstigningen mot Malaga.

En kompis med kunnskap på feltet hjelper oss med detaljer om flyet etterpå. Det er 22 år gammelt og eid av et selskap på Malta med morselskap i Portugal. Hi Fly har tre fly og ingen faste ruter, men selger seg som innbytter til høystbydende. Fra 12. juni har Bjørn Kjos hyra inn Dritlineren for flygninger til Nice og Malaga.

God tur!

Lik Dagbladet Meninger på Facebook