Fra Drøbak til Buenos Aires

I forrige uke sesongdebuterte Oslo-Filharmonien med wienerske toner - Mozart, R. Strauss, J. Strauss d.y. - i Oslo Konserthus og utendørs i Drøbak Badepark. Dermed er også den filharmoniske eliteserien i gang igjen.

  • Dirigent ved begge anledninger var tiltredende første gjestedirigent Manfred Honeck, østerriksk og trygt befestet i den wienerske tradisjon. Nå er ikke nøkterne Oslo Konserthus akkurat overdådige Wiener Musikverein, og «Oscarsborg» klinger ikke akkurat som «Habsburg», men stemningen var likevel upåklagelig gemyttlig i det naturlige amfiet ved Drøbaksundet sist lørdag. Under hvite måkers svev lyttet, klappet og nynnet 1500 mennesker til de kjente tonene, foran en havflate så vakkert solforgylt at det akkurat der og da var lett å glemme hvilken uhyggelig historie om krig og død den skjuler. Men idyll og uhygge er like nære naboer som vals og vold, og det gikk bare 15 år fra salige Strauss d.y. døde i 1899 og til hans framtidsoptimistiske, modernitetsgryende Europa ble kastet ut i en bestialitet alle trodde hørte mindre siviliserte tider til.
  • For Oslo-Filharmonikerne innebærer hver eneste nye sesong de samme utfordringene som blir andre eliteaktører til del. Prestasjonsnivået skal opprettholdes, helst høynes, og allerede erobrede posisjoner hos bevilgende myndigheter, publikum og internasjonalt musikkmiljø skal forsvares, helst styrkes. Det betyr blant annet å komme seg ut av Oslo.
  • Orkesteret avsluttet vårsesongen med en triumfferd gjennom Nord-Norge, i november går turen for aller første gang til det søramerikanske kontinentet, der to konserter i Buenos Aires, deretter like mange i Sco Paulo, venter. Umiddelbart etter står konserter i Chicago, to i New Yorks Carnegie Hall, Boston og Washington DC for tur, og hele turneen gjennomføres med Mariss Jansons som dirigent og selveste Gidon Kremer som solist. Turneen blir en formidabel utfordring, men også en nødvendig utfordring å ta for et orkester som stadig har ambisjoner om å tilhøre verdenseliten.
  • Før november skal det spilles mye i Oslo Konserthus. Allerede i kveld og i morgen kveld står Gustav Mahlers «Das Lied von der Erde» på spilleplanen, og med fabelaktige Gary Bertini som gjestedirigent og den raskt stigende altstjernen Violeta Urmana blant aktørene på podiet, er det fristende å fastslå at besøkelsestida er nå.