Fra gjesp til gledesgisp

Da Oslo Jazzfestivals åpnings- og jubileumskonsert var i ferd med å bli veeeldig laaaaang, kom gudskjelov Come Shine på scenen. Deretter gikk tida altfor fort.

ÅPNET:  Silje Nergaard med Kringkastingsorkesteret var første artist da Oslo Jazzfestival feiret 25-årsjubileum med åpningskonsert i Den Norske Opera & Ballett i går kveld. FOTO: BJØRN LANGSEM/DAGBLADET
ÅPNET: Silje Nergaard med Kringkastingsorkesteret var første artist da Oslo Jazzfestival feiret 25-årsjubileum med åpningskonsert i Den Norske Opera & Ballett i går kveld. FOTO: BJØRN LANGSEM/DAGBLADET Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

KONSERT: Silje Nergaard med et jazzkvartettforsterket Kringkastingsorkester (Helge Lien, piano; Frode Berg, bass; Hallgrim Brattberg, gitar; Hermund Nygård, trommer), Nils Petter Molvær med KORK i et nytt verk av Rolf Wallin og ham selv, Kristoffer Kompen med KORK, KORK i et nytt verk av Helge Sunde — sjelden har så mange gode krefter vært i sving med så blekt resultat som i operaen går kveld.

Pen pop Men pynteligheten fikk utfolde seg i nærmere 90 minutter i den akustisk fantastiske Bjørvika-operaen da Oslo Jazzfestival markerte både åpning av årets festival og festivalens 25-årsjubileum. Snarere enn blodfull, edgy og frihetsbejaende jazz (Ornette Coleman sto på samme scene for ett år siden og var tidvis inderlig savnet i går), besto serveringen av pen pop, passe veldreid og effektfull samtidsmusikk og litt behendig jazzstandardpolering i en seanse som gradvis minnet mer og mer om en sommerlig promenadekonsert i musikkpaviljongen på et engelsk feriested for bedrestilte.

Ukomfortabel Intet ondt om Silje Nergaard. Hun har jobbet steinhardt med å utvikle sitt eget uttrykk, har seiret internasjonalt med det og det er lenge, veldig lenge siden hun kalte seg jazzsanger. Stilen og styrken hennes ligger mye nærmere et modent poputtrykk, men i går virket hun ikke helt komfortabel i samarbeidet med KORK-strykerne og Vince Mendoza-arrangementene av fire låter fra «A Thousand True Stories»-albumet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer