KONSERT: Silje Nergaard med et jazzkvartettforsterket Kringkastingsorkester (Helge Lien, piano; Frode Berg, bass; Hallgrim Brattberg, gitar; Hermund Nygård, trommer), Nils Petter Molvær med KORK i et nytt verk av Rolf Wallin og ham selv, Kristoffer Kompen med KORK, KORK i et nytt verk av Helge Sunde — sjelden har så mange gode krefter vært i sving med så blekt resultat som i operaen går kveld.
Pen pop Men pynteligheten fikk utfolde seg i nærmere 90 minutter i den akustisk fantastiske Bjørvika-operaen da Oslo Jazzfestival markerte både åpning av årets festival og festivalens 25-årsjubileum. Snarere enn blodfull, edgy og frihetsbejaende jazz (Ornette Coleman sto på samme scene for ett år siden og var tidvis inderlig savnet i går), besto serveringen av pen pop, passe veldreid og effektfull samtidsmusikk og litt behendig jazzstandardpolering i en seanse som gradvis minnet mer og mer om en sommerlig promenadekonsert i musikkpaviljongen på et engelsk feriested for bedrestilte.
Ukomfortabel Intet ondt om Silje Nergaard. Hun har jobbet steinhardt med å utvikle sitt eget uttrykk, har seiret internasjonalt med det og det er lenge, veldig lenge siden hun kalte seg jazzsanger. Stilen og styrken hennes ligger mye nærmere et modent poputtrykk, men i går virket hun ikke helt komfortabel i samarbeidet med KORK-strykerne og Vince Mendoza-arrangementene av fire låter fra «A Thousand True Stories»-albumet.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger