LEDER

Fra hånd til hode

Ingress

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Leder: Dette er en lederartikkel fra Dagbladet, og gir uttrykk for avisas syn. Dagbladets politiske redaktør svarer for lederartikkelen.

De tredelte arkene, som skulle lære skoleelever å la f-en gå opp på loftet og ned i kjelleren, er snart et fortidsminne. På finske skoler vil elever fra og med 2016 lære å skrive på tastatur framfor gjennom håndskrift.

Dette har vakt en debatt om hvorvidt norske skoler bør følge i samme spor. Det bør de ikke. Også kunnskapsministeren er skeptisk til forslaget. Barna som skal begynne på barneskolen i de kommende år vil antakelig bruke håndskriften sin svært sjelden i voksenlivet. Likevel bør den være sentral i skriveopplæringen. Det er det flere grunner til.

For det første blir barns forhold til bokstavene et annet når de må forme dem med forskjellige bevegelser, enn når de dytter ned taster som føles like under fingrene. Fordi barns finmotorikk ennå ikke er godt utviklet, vil det gå saktere å lære å skrive for hånd. Men det gjør også at de lettere vil gjenkjenne bokstaver og bli bevisst på forholdene mellom dem, i høyde og utforming, på grunn av den motoriske hukommelsen.

For det andre tyder undersøkelser på at voksne tar bedre notater fra for eksempel forelesninger når de noterer for hånd. At det går saktere, gjør at de må komprimere, og at hodet må jobbe mer med å finne essensen av det som sies.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer