Fra hip-hop til OL-tropp

Hva rapperen Missy Elliot har til felles med OL.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet.no): Ski-utøverne bruker det. Bobslede-kjørerne bruker det. Hiphop-stjernene har lenge knuget det til sitt bryst. Og nå satser Adidas på at også den mest motebevisste ønsker å ikle seg de karakteristiske tre sportsstripene.

For sportsgiganten Adidas når ut til et spekter av ulike arenaer, takket være et universalt fenomen: Målrettet markedsstrategi.

- De fleste fokuserer ikke lenger på produktegenskaper i markedsføringen. Nå spiller man helst på kjøpernes følelser. Når giganter som Adidas, Nike eller Oakley knytter til seg stjerne-ikoner skaper de en assosiasjon mellom stjernen og produktet, forklarer markedsanalytiker Kåre Elnan ved Prognosesenteret.

Missy Elliott og Stella McCartney

Rapperen Missy Elliott er et av disse ikonene. Etter trofast å ha sverget til de tre stripene - helt uten påvirkning fra Adidas selv - ble Missy spurt om å formelt promotere merket. I dag har artisten en egen kolleksjon under delen «livsstil» som bærer navnet Respect M.E.

Også Paul McCartneys suksessfulle designer-datter, Stella, har inngått avtale med Adidas om å utvikle en egen kvinnekolleksjon under delen «sporting performance» fordi:

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer