LYDHØRT:  Fra venstre Håkon Kornstad, Ingebrigt Håker Flaten og Jon Christensen i Kulturkirken Jakob under Oslo Jazzfestival 2009. Nå er konserten ute på cd. Foto: Thomas Rasmus Skaug / Dagbladet
LYDHØRT: Fra venstre Håkon Kornstad, Ingebrigt Håker Flaten og Jon Christensen i Kulturkirken Jakob under Oslo Jazzfestival 2009. Nå er konserten ute på cd. Foto: Thomas Rasmus Skaug / DagbladetVis mer

Fra kirke, scene og studio

Varierte jazzalbum fra skandinaviske toppkrefter.

ALBUM: Høsten 2008 utga saksofonisten Håkon Kornstad og bassisten Ingebrigt Håker Flaten albumet «Elise» — versjoner av religiøse folketoner som Flaten hadde fått med seg i bagasjen fra bestemoren sin på Oppdal.

Etter å ha utviklet musikken gjennom flere konserter, bestemte de to improvisasjonsglade musikerne seg for å utvide uttrykket ved å invitere trommeslager Jon Christensen med på framføringen i Kulturkirken Jakob under Oslo Jazzfestival sommeren 2009.

HÅKER FLATEN/KORNSTAD/CHRISTENSEN:  Religiøse folketoner i utvidet jazzdrakt, live fra Oslo Jazzfestival.
HÅKER FLATEN/KORNSTAD/CHRISTENSEN: Religiøse folketoner i utvidet jazzdrakt, live fra Oslo Jazzfestival. Vis mer

Det er opptaket av denne konserten som nå utgis som albumet «Mitt hjerte altid vanker — 1».

BÅDE «Elise» og konserten i Jakob ble belønnet med terningkast 5 i Dagbladet. Gjenhøret, som bringer de finere detaljene i musiseringen nærmere, bidrar på ingen måte til å svekke det positive inntrykket. Selve konsertsituasjonen og Christensens inntreden som fargelegger og positivt uromoment gjør «Mitt hjerte altid vanker — 1» til noe helt annet enn «Elise», selv om halve repertoaret er det samme (Keith Jarretts «Death and the flower» er fortsatt med som eneste «importvare»).

For den som måtte ønske ytterligere sammenlikninger vil «Mitt hjerte altid vanker — 2» — konsertopptak fra Uppsala — foreligge seinere i vinter som nedlastingsalbum på www.compunctio.com. og i mellomtida er Kornstad og Håker Flaten på turné i Sør-Norge med materialet, en turné som avrundes på Nasjonal Jazzscene i Oslo torsdag 24. februar.

Artikkelen fortsetter under annonsen

DANSKE Marilyn Mazur har et stort publikum også i Norge, og det sjenerøse dobbeltalbumet «Tangled Temptations & The Magic Box» vil neppe minske beundrerskaren til den fabelaktige perkusjonisten som her opptrer i sin egen Marilyn Mazur Group: Fredrik Lundin (saksofoner, div. elektronikk), Krister Jonsson (gitar, div. elektronikk) og Klavs Hovman (basser, div. elektronikk).

MARILYN MAZUR GROUP: Teatermusikk og vanlig bandrepertoar med sting og stil.
MARILYN MAZUR GROUP: Teatermusikk og vanlig bandrepertoar med sting og stil. Vis mer

«Tangled Temptations» består av musikk som Mazur komponerte på bestilling for den danske performance/teatergruppa Cantabile2s multimedieoppsetning av balladeoperaen «Tiggeroperaen».

De 19 forløpene er tatt opp live og klinger definitivt mer som musikk inspirert av den elektriske Miles Davis etter 1968 enn som attenhundretallstoner.

Studioalbumet «The Magic Box» speiler gruppas konsertrepertoar med en blanding av eldre og nytt materiale, i overveiende grad signert Mazur, og her blir musikken framført med mer beskjeden bruk av dramatiserende elektroniske effekter.

Som alltid inntar det rytmiske elementet en ledende rolle i Mazurs uttrykk, men både hun, Lundin og Jonsson har mange farger i paletten og sørger for at musikken, om tidvis litt «akademisk» og labyrintisk, sprer seg dynamisk og innimellom suggererende vakkert over puls og rytme.

GORAN KAJFES: Svensk jazz-ener i stort og lite format.
GORAN KAJFES: Svensk jazz-ener i stort og lite format. Vis mer

KROATISK-SVENSKE Goran Kajfes (40) er blitt et kraftsenter i svensk jazz som arrangør, komponist, orkesterleder og ikke minst trompetist, og har etter hvert fått et navn også i Norge. På dobbeltalbumet «X/Y» viser han to av sine mange musikalske sider i det «X» er et frodig orkesteralbum, mens «Y» er en ganske annerledesklingende duosession.

Musikerlista på «X», samlet kalt The Subtropic Arkestra, teller toppfolk som saksofonistene Jonas Kullhammar og Per «Ruskträsk» Johansson, gitaristen Robert Östlund, bassisten Johan Berthling og trommeslageren Johan Holmegard (Dungen), og det låter tøft og spenstig enten Kajfes & co. blander jazztilnærming og groovelyst med balkanske eller afrikanske impulser i et dynamisk kok.

Bortsett fra ei Don Cherry-låt er all musikken på «X» signert Kajfe?, mens «Y» er et samarbeid mellom Kajfes og produsent/keyboardist/elektroniker David Österberg i form av den ni-delte «Perfect Temperature for Leaving Home».

Store synth-landskap, beats, lyder og melodiøse trompetstrekk veves sammen, og effekten er fascinerende, til dels hypnotiserende.