Fra Møre-kanten

Pålesset og ureflektert om Elstads fortid.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Elstads roman selger godt. Se bøkene som selger best nederst i artikkelen.

BOK: Selvbiografi er en vanskelig kunst. Når den unnlater å peke på sine egne problemer, kan den stille seg mer naken enn noen annen sjanger. Når den ikke reflekterer over hvordan man skriver jeg, kan den lett leses inn i romantikkens forestillinger om et enhetlig selv, et selv som dertil er ett med teksten.

Dertil kommer det at hovedpersonen i selvbiografier og memoarlitteratur har utmerkede sjanser, rent statistisk sett, til å komme svært godt fra det hele. Som hovedpersonen i Gro Harlem Brundtlands «Mitt liv», som hovedpersonen i Kåre Willochs «Myter og virkelighet». Så også i Anne Karin Elstads «Hjem».

Til Elstads fordel må det legges til at man kan velge to hovedtilnærminger når man skal formidle jeg-ets syn på verden: I selvdefinerende konflikt med alt og alle, eller som del av et større, formende fellesskap. Elstad har valgt det siste.

Seleksjonens kunst

«Hjem» tar for seg Elstads liv fra hennes tidligste barndom til hun som tenåring flytter hjemmefra. I bokas tre deler, 60 kapitler og 399 sider, introduseres vi for livet på garden på Nordmøre, storokse og besteforeldre inkludert, og vi følger den unge jentas gradvise vei inn i voksenverdenen, i møte med skam og tap.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer