Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Meninger

Mer
Min side Logg ut

KOMMENTARER

Coronaviruset:

Fra munnbind til munnkurv

Forfatteren Fang Fang har skrevet dagbok fra Wuhan og blitt Kinas store hatobjekt.

FANG FANG: Kinesisk forfatter som skrev dagboknotater på sosiale medier fra den 11 uker lange nedstengningen av Wuhan. I juni kommer "Wuhan Diary" ut i bokform på engelsk og tysk. Foto: NTB Scanpix
FANG FANG: Kinesisk forfatter som skrev dagboknotater på sosiale medier fra den 11 uker lange nedstengningen av Wuhan. I juni kommer "Wuhan Diary" ut i bokform på engelsk og tysk. Foto: NTB Scanpix Vis mer
Kommentar

INTERN KOMMENTAR: Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.

Hun er Wuhans samvittighet. Hun er en forræder. Hun er bare en dum gammel dame.

Plutselig har de mest hardtslående karakteristikkene begynt å hagle over den 65 år gamle forfatteren Fang Fang fra Wuhan, koronapandemiens episenter i Kina. Hun har vært krigskorrespondenten som har rapportert daglig fra fronten, der krigsskueplassen har vært millionbyen som har vært nedstengt og totalt avsondret fra resten av verden i 11 uker.

To dager etter at byens ni millioner innbyggere ble isolert bak provisoriske murer og barrikader 24. januar, begynte Fang Fang å sende ut sine dagboksnotater på sosiale medier. Hver dag under hele blokaden har hun lagt ut egne observasjoner om livet i karantene under den ekstreme unntakstilstanden. Hver dag er innleggene blitt fjernet av sensuren etter en time eller to; lenge nok til at folk har rukket å «like og dele», kopiere og videresende til andre. Vanligvis har Fang Fang bortimot 3,5 millioner følgere på WeChat. Nå er hun en viral sensasjon. På godt og på ondt.

INGEN BEVIS: Det foreligger ikke bevis for påstandene som at coronaviruset startet på et laboratorium i Wuhan i Kina, fastslår WHOs akuttberedskapssjef Michael Ryan. Video: NTB Scanpix Vis mer

Til vanlig er Wang Fang – med forfatternavnet Fang Fang – en lokal forfatter uten noen stor nasjonal berømmelse. Hun har vært nestleder i Wuhans forfatterforening, er mest kjent for sine noveller i sjangeren nyrealisme som ofte handler om vanlige folks kår og slit. Hun har en utpreget sosial samvittighet, men er langt fra det vi i vesten vil kalle en politisk dissident.

Nå har hun imidlertid fått denne rollen i mange kineseres øyne. Årsaken er at de daglige karantenehistoriene, nå kjent som «Wuhan Diary», er plukket opp av det amerikanske storforlaget Harper Collins, oversatt til engelsk og tysk og skal ut på det internasjonale markedet i juni. Dermed blir hun beskyldt for å gi ammunisjon til fremmede makters angrep på Kina.

Hun har gitt utlendingene «et kjempesverd» og en kule til å ramme kinesere med, ifølge et innlegg på nettstedet Weibo. Blant Fang Fangs følgere er det mange som har vendt seg mot henne. Hun splitter kineserne skarpt, hevdes det.

Det vestlige tidsskriftet The Diplomat ser Fang Fangs skriverier i lys av reaksjonene på Liu Xiaobos manifest «Charta 08» for mer enn ti år siden. Nobelprisvinneren Liu Xiaobo ble en av Kinas fremste dissidenter, dømt for undergravende virksomhet og døde i fengselet. Fang Fang har foreløpig ikke blitt straffeforfulgt, men fordømmelsen av henne både på sosiale medier og i kommunistpartiets organer er truende nok.

Etter hvert som den såkalte «blame game» - eller hvem-har-skylda-for-koronaviruset-spillet – utvikler seg mellom Kina og vesten med konspirasjonsterorier og hatretorikk, blir det viktig å følge med på hva slags skjebne en forfatter som Fang Fang har i vente. I takt med at USA, Australia og stadig flere vestlige myndigheter beskylder Kina for å ha forårsaket det dødelige virusets utbredelse, øker de nasjonalistiske strømningene i Kina. Nasjonalismen blant kineserne passer godt inn i kommunistpartiets narrativ om at pandemien i Wuhan og andre steder i Kina ble stagget takket være partiledelsens resolutte inngripen. At virusutbruddet først ble skjult og dermed fikk spre seg uhemmet i flere uker, hører ikke med i denne foretrukne versjonen.

Faren med den kinesiske nasjonalismen, som ofte er en uhemmet patriotisme, er at den kommer ut av kontroll. Enkelte sammenlikner hordene av nettroll som nå angriper Fang Fang med tilstandene under Kulturrevolusjonen på 1960- og 70-tallet da unge rødegardister gikk til angrep på intellektuelle og revisjonister som avvek fra Maos linje. En 16 år gammel skoleelev har sendt et «åpent brev» så spekket med beskyldninger at det har medført sjokkbølger av vonde minner hos folk på Fang Fangs alder som trodde mentaliteten fra Kulturrevolusjonen var historie. En «vanlig bonde» har slått opp digre, håndskrevne plakater flere steder i Wuhan der han oppfordrer Fang Fang til å «returnere all sin personlige eiendom til staten, og deretter enten barbere seg på hodet og bli nonne eller å dø som en bønn om syndsforlatelse hos landet.» Nettstedet China Digital Times har dokumentert elementer i hetskampanjen – også Fang Fangs svar på tiltale.

Selv kaller hun seg en skremt fugl: «Jeg vet ikke lenger hva jeg kan si og ikke kan si. Når det gjelder noe så viktig som denne kampen mot epidemien, samarbeider jeg fullt ut med myndighetene og adlyder alle deres ordre. Akkurat nå er det like før jeg legger hånden på hjertet og avlegger en ed – er det likevel ikke nok?»

Åpenbart ikke. Ansatte ved flere universiteter i Kina som har støttet Fang Fang på sosiale medier, blir forhørt og suspendert. Frie ytringer har sin høye pris i Kina nå.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!