KOMMENTARER

Fra nettmørket til scenelyset

Teaterforestillingen «Folkedypet» henter innlegg fra kommentarfeltene i Dagbladet opp på scenen og gir dem ansikt og stemmer. Da skjer det noe.

ANSIKTSLØSE NETTDEBATTANTER: Syttenårige Brage (Espen Mauno) kan ikke vite at «Solveig» (Martin Lotherington) ikke er den flørtete jenta som nettpersonaen indikerer i «Folkedypet», et stykke basert på kommentarfeltene under artiklene på Dagbladet.no. Foto: Brageteatret / Kjetil Moslåtten
ANSIKTSLØSE NETTDEBATTANTER: Syttenårige Brage (Espen Mauno) kan ikke vite at «Solveig» (Martin Lotherington) ikke er den flørtete jenta som nettpersonaen indikerer i «Folkedypet», et stykke basert på kommentarfeltene under artiklene på Dagbladet.no. Foto: Brageteatret / Kjetil Moslåtten Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Interne kommentarer: Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.

Hvordan settes tonen i en samtale? Hvordan oppstår reglene om hva som er greit og ikke greit å si?

Det var naturlig å spørre seg etter «Folkedypet», en forestilling Brageteatret i Drammen setter opp som en del av den kulturelle skolesekken og som er rettet mot ungdom i fylket. «Folkedypet» er skrevet av Marius Leknes Snekkevåg, men i stor grad basert på autentiske innlegg i kommentarfeltet under artikler i Dagbladets nettutgave. Rammefortellingen er om sytten år gamle Brage som blir oppslukt av nettdebattene, men vekten ligger mer på hva han opplever på nettet enn utenfor det.

Når kommentarene først skulle hentes ut av sitt naturlige habitat og over i et annet medium, var teatret et interessant valg. Det er en iboende kunstighet over scenefortellingen, den møtes ikke med forventning om alminnelig realisme, og regissør Audny Chris Holsen kan visualisere det ikke-visuelle som hun vil. Hun ser for seg diskusjonsforumet som et mørkt, litt klamt rom, der skikkelser som er noen andre enn hva de gir seg ut for, driver rundt og kommer med uventede utfall. Det skjer også noe når ytringene fra kommentarfeltet går fra å være skriftlig til å bli muntlig. Når de får et ansikt og en innbitt stemme, virker de drøyeste av uttalelsene enda drøyere, så ulikt noe man ville hørt i en vanlig samtale. Det kommer frem hvor mye et spesifikt forum, særlig et forum som anonymiteten gjør uforpliktende, former hvor langt deltagerne føler de kan gå.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer