Fra norske troll til demoner i Hollywood

«Trolljegeren»-regissør André Øvredal kan lage film i hundremillionersklassen med mannen bak «Harry Potter»-filmene.

(Dagbladet): - Hele livet fortoner seg som en lek. Det er et privilegium av dimensjoner å kunne jobbe med dette, så jeg skal ikke ta for lett på det, sier filmregissør André Øvredal når Dagbladet møter ham på Filmparken på Jar utenfor Oslo.

Etter den internasjonale suksessen med sin første spillefilm «Trolljegeren» har ikke tilbudene latt vente på seg, heller ikke fra Hollywood.

- Filmen har gitt meg en troverdighet der ute, og gitt meg håp om å få lage større filmer i framtida. Jeg er allerede i gang med masse prosjekter, forteller Øvredal.

Fotballmor og demonjeger Et av disse er en filmatisering av Julie Kenners første bok i «Demon Hunter»-serien, «Carpe Demon: Adventures of a Demon-Hunting Soccer Mom».

- Den handler om en dame som i sine yngre dager var demonjeger for Vatikanet. Men etter å ha fått en datter ga hun seg, og ble en klassisk amerikansk husmor. Så kommer det plutselig demoner til hjembyen hennes og skaper et helvete der. Da må hun til pers igjen, sier Øvredal.

- Vi har designet disse demonene nå, og de blir kjempebra. Det blir noen voldsomme monstre.

«Harry Potter»-samarbeid «Carpe Demon» skulle egentlig regisseres av «Harry Potter»-produsent Chris Columbus. Etter at han så «Trolljegeren» kontaktet han Øvredal og lurte på om han ville overta registolen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Filmen hadde et utgangsbudsjett på nesten 100 millioner dollar. En del av oppgaven min er å skrive det ned, så vi kan få det inn på et budsjett som er litt mer håndterbart, sier Øvredal.

UT I VERDEN:  Allerede har «Trolljegeren» gjort det godt i utlandet. Nå venter nye prosjekter for regissør André Øvredal. Foto: Håkon Eikesdal
UT I VERDEN: Allerede har «Trolljegeren» gjort det godt i utlandet. Nå venter nye prosjekter for regissør André Øvredal. Foto: Håkon Eikesdal Vis mer

Han jobber nå med et budsjettmål på rundt 50 millioner dollar - i underkant av 300 millioner kroner. Til sammenlikning hadde «Trolljegeren» et budsjett på 20 millioner kroner.

- De har nok sett «Trolljegeren» og tenkt at «det her en fyr som får ting til å se bra ut billig», ler Øvredal.

Foreløpig venter Øvredal på at prosjektet skal få grønt lys. Imens jobber han med flere andre filmprosjekter, både norske og amerikanske. Et av dem beskriver han som «en «Indiana Jones»-aktig affære».

Tunneldrama Denne uka har gått med til å spille inn kortfilmen «Tunnelen», basert på den klassiske science fiction-novellen «Det er en tunnel i din fremtid» av Alice Glaser. Historien, opprinnelig skrevet i 1961, ble gjort kjent for en hel generasjon i Bing og Bringsværds «Fabelprosa II»-antologi fra 1991.

- Dette er en fortelling jeg har drømt å feste til film helt siden jeg leste den på ungdomsskolen, sier Øvredal.

I «Tunnelen» følger vi en far (Kyrre Haugen Sydness) og mor (Siri Helene Müller) som med to barn kjører til stranda i en ikke altfor fjern framtid. Verden er sterkt overbefolket, noe myndighetene regulerer ved å med ujevne mellomrom drepe alle i tunnelen som leder ut av byen.

På filmsettet det ikke stort annet å se enn knallgrønne vegger og rammeverket til en framtidsbil. «Tunnelen» er, kortfilmformen til tross, den mest ambisiøse spesialeffektfilmen hittil lagd i Norge.

LITEN, MEN STOR: Kortfilmen «Tunnelen» er, sin korte form til tross, en svært ambisiøs spesialeffektfilm. Her er regissør André Øvredal og VFX-supervisor Øystein Larsen. Foto: Håkon Eikesdal / Dagbladet
LITEN, MEN STOR: Kortfilmen «Tunnelen» er, sin korte form til tross, en svært ambisiøs spesialeffektfilm. Her er regissør André Øvredal og VFX-supervisor Øystein Larsen. Foto: Håkon Eikesdal / Dagbladet Vis mer

- Vi skal vise fram hva vi er gode for her i Norge med denne filmen, siden alt skal skapes virtuelt, sier Øvredal, som likevel ikke ser seg blind på spesialeffektene:

- Samtidig er det for meg veldig spennende, for jeg må skape en veldig intim og menneskelig stemning inni selve bilen.