Fra Tokyo til Tøyen for å se Munch

Verdensbegivenhet når de skadde bildene vises frem.

(Dagbladet.no): I dag ble de skadde Munch-bildene vist frem for et uvanlig stort pressekorps. Det ble også den nye sikkerhetskontrollen på museet.

Scanning og metalldetektorer, sikkerhetsvakter og jerndører må forseres før du kan få se «Skrik» og «Madonna» - i liggende posisjon inntil videre.

Verdensbegivenhet

Presentasjonen av de skadde bildene skapte en aldri så liten verdensbegivenhet på Tøyen i dag. Internasjonal presse var på plass, deriblant den japanske fjernsynskanalen NHK.

Tv-reporter Shinichi Kanekiyo hadde tatt veien fra Tokyo til Tøyen for å lage reportasje på at de skadde bildene skal vises frem.

- Mange folk ser frem til å se bildene. De er redd for skadene de er blitt påført, sa Shinichi til Dagbladet.no rett før pressevisningen startet i dag.

Munch er stor i Japan, og tv-reporteren forteller at japanske selskaper har gitt penger til restaureringen av bildene.

- Vi ble veldig sjokkerte da vi hørte at Munch-maleriene var stjålet. Vi ble nesten like sjokkerte da de dukket opp igjen.

KLAR FOR STORINNRYKK: Med sikkerhetsvakter, metalldetektorer og scannere til en samlet pris på 40 millioner kroner, er Munch-museet klart til å ta imot besøkende som vil se Munchs-maleriene. De skadde bildene kan tas i skue de neste fem dagene før de skal restaureres. Foto: Scanpix
KLAR FOR STORINNRYKK: Med sikkerhetsvakter, metalldetektorer og scannere til en samlet pris på 40 millioner kroner, er Munch-museet klart til å ta imot besøkende som vil se Munchs-maleriene. De skadde bildene kan tas i skue de neste fem dagene før de skal restaureres. Foto: Scanpix Vis mer

Shinichi er skeptisk til den høye sikkerhetsberedskapen som er innført på Munch-museet. 40 millioner kroner har de nye sikkerhetstiltakene kostet. Sikkerheten kommer også på bekostning av publikum, mener den japanske tv-reporteren.

- Sikkerheten er trappet opp. Jeg tror det vil bli svært ukomfortabelt for de besøkende.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Restaurere eller bevare

De besøkende kommer allerede i morgen. Munch-museets ansatte tror mange, mange kommer til å strømme inn dørene i løpet av de neste fem dagene for å få et glimt av maleriene før de restaureres.

Ingeborg Yste tror det kan gå ett år før publikum ser maleriene igjen.

- Det vi står foran er et firedelt prosjekt. Nå er vi i gang med en tilstandsrapport, hvor vi kartlegger skadene. Punkt to vil være metodevalg. Videre skal kunsthistorikere og konservatorer diskutere den etiske biten.

Ekspertene må blant annet diskutere hvor mye av bildene som skal restaureres.

- Der skaden er av en karakter at vi må tilføre nye element blir det en diskusjon om vi skal bevare eller tilføre Munchs kunstverk nye element, sa Yste.

Fra Tokyo til Tøyen for å se Munch

En av de som skal delta i selve restaureringsprosessen er konservator Biljana Topalova Casadiego. Hun tror den etiske diskusjonen er den som vil være mest tidkrevende.

- Her er det utfordringer på mange nivåer. Men det er spesielt den etiske og tekniske biten som vil ta mest tid. Det gjelder å finne en balanse mellom de to elementene, sa konservatoren til Dagbladet.no.

Beredskap før besøk

Fra i morgen av kan de skadde maleriene studeres - liggende i glassmontere på Munch-museet.

De museumsansatte vet ikke hvor mange som kommmer, men stålsetter seg.

- Vi har en beredskap for å sørge for at ikke altfor mange kommer inn i rommet der bildene er.

- Anslagsvis er det plass til en 25-30 folk i rommet, sa Yste.