Fragmentarisk introspeksjon

Med «remake.me» speiler Unni Straume seg i sin egen filmografi.

I «remake.me» bruker Unni Straume sine gamle spillefilmer som utgangspunkt for en dokumentarisk selvranasakelse.
I «remake.me» bruker Unni Straume sine gamle spillefilmer som utgangspunkt for en dokumentarisk selvranasakelse. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

FILM: Det kanskje mest gledelige med det norske filmåret 2014 er de mange små, interessante kinofilmene som har blitt til utenfor det tradisjonelle filmproduksjonsapparatet. Hanne Myrens «Elsk meg», Dag Johan Haugeruds «Det er deg jeg vil ha» og Mariken Halles «Verden venter» er alle høyst severdige filmer som bryter med den norske standarmodellen for hvordan spillefilm tenkes og lages.

Selvportrett Unni Straumes tilsvarende utradisjonelle «remake.me» er et forsøk på å bruke regissørens egen filmografi til å skape et dokumentarisk narrativ — et slags fragmentarisk selvportrett eller speil. Ved å klippe sammen scener og sekvenser fra filmer som «Til en ukjent», «Thranes metode» og «Musikk for bryllup og begravelser», skaper Straume en ny fortelling som følger sin egen intuitive logikk.

Denne fortellingens betydning og tematikk forblir hele tiden utenfor publikums rekkevidde, men i sammenstillingen av scener fra ulike tidspunkter i filmografien aner man likevel konturene av en indre monolog om det å eldes og tildeles nye roller i eget og andres liv. Det er en høyst interessant innfallsvinkel, men «remake.me» skjemmes av at de sleivete hjemmevideoopptakene som binder spillefilmklippene sammen står i åpenbar kontrast til det filmatiske håndverket som preger arkivmaterialet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer