ALTERNATIV: Franske Laura Hennos viser et annet bilde av California enn det vi er vant til, skriver Dagbladets foto-spaltist.
ALTERNATIV: Franske Laura Hennos viser et annet bilde av California enn det vi er vant til, skriver Dagbladets foto-spaltist.Vis mer

Ideer:

Framtida, Amerika og 1968-opprøret sto i fokus under sommerens fotofestival i Arles

Norske fotografer var godt representert.

Den norske tilstedeværelsen var stor under åpningsuken til den 49-ende utgaven av Les Rencontres de la Photographie i Arles, med Jonas Bendiksen i spissen.

Inne i Église Sainte-Anne vises hans mye omtalte fotoprosjekt «The Last Testament» hvor han skildrer sju ulike mennesker som hevder at de er den nye Messias. Serien kom ut i form av ei bok og en utstilling på Shoot Gallery i Oslo i fjor, og ble også dokumentert av NRK. Denne installeringen av prosjektet var utrolig vellykket.

– Det har vært en drøm å få henge «Det Siste Testamentet» i kirkerommet her, sa en glad Bendiksen under åpningen.

– Dette er et sakralt og monumentalt bygg som jeg håper løfter hele utstillingen.

«Tilbake til framtida» er overskriften for festivalen, med løfter om at publikum kan «krysse rom og tid med en fantastisk himmelsk reise gjennom tidene». Et av temaene har tittel «Run Comrade, The Old World is Behind You». Her er utstillingen «1968, Quelle Historie!» med politiets bilder fra mai-opprøret et passende gjensyn, da det er 50 år siden studentene gjorde sitt for å endre verden.

1968 var også året både Martin Luther King og Robert F. Kennedy ble drept, sistnevnte skildres i en annen utstilling i samme kategori; «The Train: RFK’s Last Journey». Denne inneholder verk av Paul Fusco, Rein Jelle Terpstra og Phillippe Parreno, og utgangspunktet for utstillingen er Robert F. Kennedy’s siste reise. Tre dager etter attentatet ble liket fraktet med tog fra New York City til Washington, og fotografen Fusco var med i toget. Han fotograferte menneskene som sto langs skinnene for å gi et siste farvel, og franske Parreno bruker Fuscos bilder i den vakre filmen «8 June 1968» hvor han rekonstruerer den samme togstrekningen.

USA er også i fokus i temaet «America Great Again» hvor du kan du se Robert Franks berømte «The Americans» inne på L’Espace Van Gogh. Boka har 60-årsjubileum i år og utstillingen viser også andre bilder fra hans mange reiser. For å se bilder fra dagens USA kan du i Commanderie Sainte-Luce se franske Laura Hennos serie «Redemption». Henno brukte to måneder av 2017 i en campingvogn i «Slab City», for å dokumentere familiene som bor der. Slab City er et alternativt bo-samfunn på en gammel militærbase i ørkenbyen Niland i California.

Inne i Église des Frères-Prêcheurs kan britiske Paul Grahams hvite fotografier fra serien «American Nights» oppleves, sammen med verk fra seriene «a shimmer of possibility» og «The Present», og i kapellet Saint-Martin du Méjan stiller palestinske Taysir Batnij ut prosjektet «Gaza to America, Home Away from Home». Her viser han blant annet utbombede hus fra Gaza-stripen satt opp som boligannonser. Han har lagt til velkjente fraser som «bare 250 meter fra havet» for å forsterke kontrasten.

Andre norske fotografer som gjestet festivalen var Terje Abusdal, som kom til Arles for å signere sin nye bok om Finnskogen,«Slash & Burn», som vant fjorårets Nordic Dummy Award og tidligere har vært vist på Paris Photo. Astrid Gjersøe Skåtterød og Charlie Fjätström fra «Uncertain States Scandinavia» var også på messen for å dele ut deres sjuende utgave av gratisavisa. Dette er ifølge dem et prosjekt laget av kunstnere, for kunstnere, hvor formålet er å formidle skandinavisk fotografi.

En annen norsk fotograf som jevnlig besøker messen er Morten Andersen. I år var han til stede for å signere sine to siste utgivelser, «Country Rock» og «Fast Cities», og mener festivalen en viktig møteplass for fotografer.

– I går var jeg på middag i regi av min gamle skole, International Centre of Photography. Her er alle årstrinn invitert, og tidligere studenter kan fungere som en ressurs for de ferske elevene, og møtene kan føre til inspirasjon og nye prosjekter.

Andersens bøker er populære samleobjekter og neste vår trykker bladet «Fotografi» en nyutgivelse av Andersens aller første fotobok, «Fast City», i anledning bokas 20-årsjubileum. Selv er Andersen glad for å ha blitt nominert til årets Book Award, og har nettopp kjøpt den fine boka «Angst» av indiske Soham Gupta. Boka, som også inneholder korte, fiktive tekster, var nominert til årets Photo-text Book Award. Prisen gikk til kunstnerduoen Broomberg & Chanarin med sitt andreopplag av boka «War Primer 2» fra 2011. Det faktum at en andreutgave kunne vinne prisen foran helt nye bøker i samme kategori provoserte mange, og var noe som ble diskutert heftig under fotobokmessen Cosmos Arles Books, som er en del av det offisielle festivalprogrammet.

Her kunne du kjøpe fotobøker, høre foredrag og se utstillinger som «The Family of no Man», en oppdatert versjon av Edward Steichen’s «Family of Man» fra 1955. Til denne utgaven utlyste kuratorene Brad Feuerhelm og Natasha Christia en open call for kvinner som kunne søke med et bidrag hver. Feuerhelm og Christian ønsker med prosjektet å skape en fysisk og virtuell plattform for hvordan verden i dag kan sees gjennom et ikke-mannlig blikk.

Dokumentarfotografiet sto sterkt under festivalen, men det fantes noen utstillinger som hadde en annen inngang til fotografiet. Utstillingen «Topophilie des Cendres» med duoen Pia Rondé og Fabien Saleil inne i Chapelle de la Madeleine, et kapell fra det 12. århundre, var en vakker opplevelse. Installasjonen er kuratert av kunstsenteret Palais de Tokyo i Paris, som ble invitert av festivalen til å utforske sin relasjon til fotografiet.

De inviterte også Julien Creuzet til å skape sin første VR-utstilling, i «Maïs Chaud Marlboro» i Galerie Arena. En siste utstilling jeg vil trekke fram er ny-installeringen av «The Hobbyist», en utstilling kuratert av Fotomuseum Winterthur i samarbeid med galleriet Temple i Paris. Den ser nærmere på forholdet mellom hobby-kulturen og fotografiet. Utstillingen vil ifølge kuratorene undersøke i fem kapitler hva en hobby er i vår digitale hverdag når våre forestillinger om private og sosiale sfærer har forandret seg.