Framtidas tv-episoder varer i 90 sekunder

Underholdning for dem med dårlig konsentrasjonsevne.

(Dagbladet.no): «Sam har syv venner. 15.desember 2006 vil en av dem drepe henne».

Med dette slagordet forandret i fjor høst såpeserien «SamHas7Friends» underholdningsbransjen for alltid.

Serien var et mordmysterie rettet mot tenåringer, men i motsetninger til lignende primetime-serier som «Buffy the vampire Slayer» og «Hidden Palms», foregikk «SamHas7Friends» kun i nittisekunderssnutter på internett.

- Det er et enormt publikumspotensiale for dramaserier på tv, men internett-brukerne hadde ikke dette tilbudet i det hele tatt. Der er det stort sett unge mennesker som ser humorsnutter på YouTube - videoer av ungdommer som blir slått i ansiktet med skateboards og slike ting, sa produsent Chris McCaleb til Chicago Tribune i mai.

«Dårlig konsentrasjonsevne»

Ideen var å gi internettbrukere med «dårlig konsentrasjonsevne» et underholdningstilbud. Istedet for å lage timesepisoder, fikk man åtti nittisekundersepisoder, såkalte webisodes.

Menneskene bak «SamHas7Friends» ønsket å lage en fiksjonsserie basert på internettkonvensjoner, og la derfor ikke bare ut episodene på produksjonsselskapets egen nettside, men også på YouTube, iTunes og Revver.

Og i løpet av det siste året har fenomenet eksplodert. Da det ble avslørt at YouTubes «LonelyGirl15» var gjennomregissert, forandret serien seg fra videodagbok til fiksjonsserie.

SETTER STANDARDEN: «Prom Queen» har også satt standarder når det kommer til nye typer produktplassering. Istedet for å bare ta betalt for å bruke ulike produkter, har de gjort det mulig for seerne å kjøpe bruksgjenstandene direkte på «Prom Queens» nettside. Faksimile: YOUTUBE.COM
SETTER STANDARDEN: «Prom Queen» har også satt standarder når det kommer til nye typer produktplassering. Istedet for å bare ta betalt for å bruke ulike produkter, har de gjort det mulig for seerne å kjøpe bruksgjenstandene direkte på «Prom Queens» nettside. Faksimile: YOUTUBE.COM Vis mer

I mai kom den første Science fiction-internettserien «Sanctuary», som har hatt over 50 000 treff på YouTube.

Akkurat som i fjernsynsverdenen er produksjonsmetodene, teknikkene og finansieringen forskjellig fra serie til serie.

Overbeviste Disney-sjefen

«Samhas7Friends» overbeviste Disney-sjef Michael Eisner om at internettserier var noe å satse på, og han hyret inn programskaperne til å lage en lignende serie for ham.

Forskjellen var bare at de nå hadde Disney-penger i ryggen. Resultatet var «Prom Queen», som hadde nettpremiere 2. april.

Nok en tenåringsthriller på åtti episoder, der spenningen dreide seg rundt et mord som kanskje kom til å skje .

Målet ved seriene er å nå fram til målgruppa internettbladet Wired omtaler som «teknodrevne, You-tube-seende, reklamekåte tenåringer».

Internettgenerasjonens «Beverly Hills 90210»

«Prom Queen» har også satt standarder når det kommer til nye typer produktplassering. Istedet for å bare ta betalt for å bruke ulike produkter, har de gjort det mulig for seerne å kjøpe bruksgjenstandene direkte på «Prom Queens» nettside.

-Vårt mål er å finne måter å tjene penger i den nye medievirkeligheten. I «Prom Queen» kontekstualiserer vi produktene, sa Ashley Heather i Entertainment Media Works til Click.com i mars.

Der «Prom Queen» kanskje er internettgenerasjonens «Beverly Hills 90210», finnes det også serier som utforsker historiefortellingens muligheter.

Tidligere i år debuterte den atten år gamle «Arrested Development»-skuespilleren Michael Cera og kompisen Clark Duke med den «The Office»-lignende «Clark and Michael» på CBS\' nystartede internettkanal Innertube.

For yngre filmmakere er internett en billig mulighet til å utvikle seg som manusforfattere.

- Vi valgte bort et stort budsjett for muliheten til å gjøre noe som var mindre kommersielt. Vi har friheten til å tiltrekke oss et annet publikum enn det CBS vanligvis er kjent for. Hvis kanalen kan tjene store penger på å selge annonser til mindre, rarere prosjekter er det jo fantastisk, sa Michael Cera til Wired i mars.

Clark Duke var enig.

- Vi er det store internetthåpet!