Robert Frank (1924 -2019):

Frank var den aller største

Fotografen som besøkte 48 stater og tok 27 000 eksponeringer som ble til boka THE AMERICANS.

LEGENDARISK BOK: Robert Frank døde mandag, 94 år gammel. Han var en av de aller fremste i det 20.ende århundre innenfor fotojournalistikk og dokumentarfootgrafering. Hans mest kjente bok utkom i 1|959, fabelaktige THE AMERICANS. Takk, Robert. Foto: Tom Stalsberg.
LEGENDARISK BOK: Robert Frank døde mandag, 94 år gammel. Han var en av de aller fremste i det 20.ende århundre innenfor fotojournalistikk og dokumentarfootgrafering. Hans mest kjente bok utkom i 1|959, fabelaktige THE AMERICANS. Takk, Robert. Foto: Tom Stalsberg.Vis mer
Meninger

Hvis du ikke er helt sikker på hva et mørkerom er, så snakk med en eldre fotograf, han/hun vet litt om gammeldags magi i form av lys og skygger etter at noen ruller svarthvitt filmer er framkalt, fikset, skyllet, tørket, lupet, huket av på lysbordet og deretter forsøkt så godt som mulig kopiert over på et matt eller glanset papir. Mørkerommet, folkens.

Mørkeromsfolket vet også godt hvem Robert Frank var, og hva han betydde for moderne fotojournalistikk og dokumentarfotografering. Frank var den største – for mange av oss, født i Zürich i 1924 av jødiske foreldre. 23 år gammel dro han som kunstnerisk flyktning til New York fordi han kjente på mindreverdighetsfølelsen som han mente preget, og plaget, alpelandet.

Frank var et stort, ungt talent som raskt fikk testet ut sitt fotografiske potensial i flere forskjellige amerikanske publikasjoner. Han som i 1955 og 1956 foretok sitt livs reise sammen med ruller av filmer, nysgjerrighet, ambisjoner, mot og to 35-mm. Leica-kamera.

Frank kjørte innom 48 stater i Amerika. Tilbakela drøye 16 000 kilometer. Tok 27 000 eksponeringer der 83 av dem ble til boka, «The Americans», som utkom i 1959. Hans unike utgivelse fikk ikke verdens beste mottakelse i hjemlandet.

Han ble beskyldt for ikke å være patriot, at han ville Amerika vondt ved å vise fram skyggesider, fattigfolk, vanlige arbeidsfolk, unge mennesker, drukkenbolter på barer, unge og gamle på vei til jobb på busser, folk i biler, på veien og ikke det bildet Amerika på 1950-tallet ønsket å vise fram:

Som om alle var hvite filmstjerner fra Hollywood.

Franks mange geniale snapshots knuste mye denne falske idyllen. Den New York-bosatte fotograflegenden har flere ganger sagt at han ikke jaktet etter å «avsløre» Amerika, men reiste rundt å vise at dette store kontinentet var langt mer svart – og hvittsammensatt kulturelt, religiøst, økonomisk og politisk. Frank var også skeptisk til alskens myndighetspersoner.

Han foretok bilturene i en svartlakkert Ford Business Coupe, omtrent på samme måte som hovedforfatteren, Jack Kerouac, hadde gjort tidligere i forbindelse med boka fra 1957, «On the road ». Kerouac skriver da også forordet i Franks storverk.

Robert Frank må ei heller glemmes for å han vært mannen bak den høyst kontroversielle 1972-dokumentarfilmen, «Cocksucker Blues», der han fikk henge med Rolling Stones på turne i kjølvannet av deres prima album, «Exile on Main St». Filmen som det tok 40 år før deler av massene fikk se på grunn av sex, drugs and rock'n'roll. Mick Jagger var da også raskt ute med noen gode og varme ord om sveitserene som dokumenterte United States of America - verdens beste og verdens verste nasjon.

Den meget anerkjente fotografen, Annie Leibovitz, kalte nylig, ifølge New York Times, Franks bok, «The Americans», for bibelen.Avisa siterer henne som videre sier:

Da jeg var en ung fotograf viste han meg at du kunne gå ut i verden og se hvordan folk levde, og at dette kunne gi mening og bli ditt kall. Han viste oss et Amerika på en måte ingen andre tidligere hadde gjort, og det han viste fram var ikke alltid et glansbilde.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.